Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Play date

Av det spontana och skojjiga slaget blev det. Jag tog ut jycken för en snabbrastning. Så snabbt blev det minsann inte. Vi träffade en rottisfröken. Rottisfrökens matte undrade om voffsingen är snäll och det är han ju bara han får närma sig i sin takt. Han kan låta illa vid hundmöten men han är inte en aggressiv hund utan bara en kille som vill ha utrymme omkring sig. Turligt nog stod vi så till att vi kunde gå upp lite från vägen och koppla loss.

Vilket härjande. De sprang, de tacklades, de tvättade öron och mungipor på varandra, de lekte så jag tror inte han haft så kul på mången god dag. I centrum stod matten, jag och så småningom kom maken förbi och hittade oss. Vi människor hoppande hit och dit eftersom muskelbergen kom farande. Man vill inte gärna att två lekfulla rottisar rasar på ens knän från fel håll. Inte en heller för den delen. Det fick jag en gång på bruks när jag hade en ivrig hund och var lite disträ själv. Den smärtan är inte att skoja om som blir i den krocken mot knäet.

Det har vi så länge saknat, en hundkompis. En att härja runt med på rottisvis. En som förstår charmen med att tacklas riktigt ordentligt.

Nu ligger vovven som ett slakt och mina fötter har nästan tinat. På det hela taget en klart lyckad kväll även om jag nog hade satt på mig mer kläder om jag vetat vad den korta rastningen skulle bli.

16 kommentarer

  1. Låter som du har det mysigt nu efter allt ståhej! Nöjd hund och nöjd matte. kan väl inte bli bättre antar jag. 🙂

  2. KAn nästan se dem framför mig!!!! Härligt!

  3. Härligt när man träffar på en hund som matchar ens egen så bra. Kul!

  4. Så himla roligt för vovve efter alla skrutthundar han träffat i sina da’r!

    • Sen är det ju lite så att han kanske blivit skruttigt bemött för att han själv är osäker och hellre borstar upp sig i förebyggande syfte. Det är så mycket som spelar in. Tryggheten med föraren har ju blivit så mycket bättre än när vi först tog hand om honom och han bara kände oss lite ytligt.

  5. Så trevligt att hitta en passande kompis att busa runt med. Lika barn leka bäst 😉 Herr Hund reagerar på samma sätt, Vill närma sig i egen takt annars blir han trängd och låter!

  6. Åh, jag blir alldeles varm i hjärtat av att läsa om det härliga mötet! Det är en fröjd att se lyckliga snälla hundar!

  7. Slut i luvan AB. ?

    Mycket trevligt att det lyckades med hundmötet! Det känns skönt för alla parter! Vi hade idag ett möte med en mycket bestämd golden…stackars lilla elsan fick på pälsen..

  8. Kul med en hundkompis. Jag menar hundar är ju också ”människor”, alla vill vi ju ha en bästis;-)

  9. Måste ha sett underbart roligt ut 🙂

  10. Det är verkligen härligt när hunden har kompisar. Det hade pappas Jämthund. De hade vansinnigt roligt trots att de var tre och av olika ras och ålder. Kompisarna var en Engelsk setter och en Collie.

  11. TT

    Underbart att han hittade en kompis!!
    Knäkrockar har man fått några gånger, speciellt av vorsthern vi hade… ajaj, men stora hundar is da shit! :o)

  12. Bättre rastning finns inte än hundlek! De njuter verkligen och får jobba med hela kroppen. Dessutom tycker de antagligen att det är väldigt roligt och lite spännande.

  13. irrhönan

    Det värmer helt otroligt när ens vovve har en hjärtekompis!
    Det låter som om ni kommer att ha flera dates med rottisfröken?
    Vi har ju Lilla Fröken Havana, vars ena matte går i Lillebrors klass. Det är kärlek varenda gång hon och Terroristen ses – helt underbart att uppleva.

  14. Bytte vovvarna telefonnummer.

    • Jepp. Eller eg lämnade maken över sitt visitkort.

Kommentera

