Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Det här med djuren

Jo, de hårar. Det är väl bara det att det är en så liten del av det hela. Katten kräks på olämpliga ställen också. Katteländet äter blommor också. Trots att jag inte alls är någon kattmänniska står jag ut med det bara jag får svära och gnälla lite. Han är en magnifik katt och osedvanligt social och smart.

Så är det med vovven också. Visst finns det hundar som fäller mindre. Hundar som kräver mindre träning och mindre motion. Det finns hundar som inte andra är lika rädda för. Det finns hundar med en massa andra egenskaper. Men jag tar gärna hans fällande bara jag vet att han inte sticker ifrån sin flock för att jaga. Jag kan ta hans glupande aptit för att han är så kul att jobba med. Jag kan ta hans misstänksamhet mot andra hundar om framsidan på det myntet är att de som är hans flock verkligen är hans flock. Man kan kan liksom inte låta bli att älska en hund som är så go som voffs.

9 kommentarer

  1. Gose voffsen, det syns att det är fler än du som är lite kär i honom… 🙂

  2. Å vilka raringar 😀
    Nä den här voffsan hårar inte, springer inte ifrån en, är bara lite för social 🙂 Rätt fina egenskaper det med 🙂
    Undrar just vilket lag din gube surar över..?!

  3. Får man inte det ena så får man det andra! Våra hundar fäller inte ett dugg men har en ganska krävande pälsvård. Däremot så kräver de ändå mycket mentalt och mycket träning. En terrier är alltid en terrier. Hur många två är säger sig självt…

    Med andra ord, alla raser kräver antingen det ena eller det andra!

    Förstår att ni gillar er fining!

  4. Du är en äkta djurvän, det syns ju på din blogg och du älskar alla fyrbenta varelser, vilket jag tycker är helt underbart!!!
    Har lite dåligt samvete gentemot dig faktiskt – är nog alltför ärlig och passar inte in i alla ”Gud så gulligt”, ”ååååh vad fint” standard kommentarer, varken man menar det eller ej.
    Kommenterade ju att hundhår – eller kattkräk för den delen – är det äckligaste jag vet. Att låta hunder/katter/kaniner/hamstrat/råttor, etc. sova i min säng eller sitter vid bordet, t o m gå på bordet när maten står där (hos en kompis som hade katt, men den är död nu) är bara motbjudande för mig.
    Ledsen!
    Har inga problem med att titta på fyrbenta kreaturer från långt håll eller framför skärmen, men jag skulle inte vilja ha dom nära mig.

    PS. Still friends – troligen inte, men jag är bara ärlig. DS

    • Det är väl med oss djurvänner som med en del religiösa. Vi tycker liksom att vårt liv har en extra dimension som vi gärna vill att andra ska se, förstå och kunna få känna. Lite som nyblivna föräldrar som bara kan prata om sina underverk. Lite enkelspårigt men varav hjärtat är fullt. Sen finns det en del som är rent snuskigt med de små liven, kattkräks är för läskigt och inte vill jag ha djur på bordet eller i sängen heller.

      Det här inlägget var mer om att man liksom väljer ras utifrån ett antal egenskaper där man på något vis får för och nackdelar på lite olika vis. En dvärgpudel vore ju på många sätt ett enklare val än en rottis men det känns liksom inte alls aktuellt, hur lite de än fäller. Man har sina preferenser, andra har sina och skulle för liv och pina inte vilja ha en rottis.

    • Sen är det inte så mycket så att jag behöver sådana överdrivna mängder ”så gulligt”. Dåligt samvete skippar vi. Vi snackar rottis, man är inte så van vid att andra än de ”frälsta” tycker att de är gulliga. Gårdagen var lite dammsugning och matinköp och inget att blogga om mer än vovven.

  5. Visst älskar man de där fyrbenta vännerna precis för vad de är. Egensinniga, hårande, kräkande, skotuggande underbara varelser! 🙂

  6. Mmmmm va gött det ser ut! Och vem är den prydlige mannen som kramar gosingen?

    • Det är ju ”moffa”.

Kommentera

