Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Kollalolla titta lite tävä

Det blev gårdagen. En sväng ute i skog och kyla med lilla vovven gjorde att maken tyckte att han kunde få hänga framför tv:n hela eftermiddagen och kvällen. En god hustru bar fram kall öl, snacks och en nachotallrik till honom som tröst när det gick illa för alla hans lag i hockeyn.

Jag som saknar det rätta engagemanget tycker nog att Skellefteå bör vinna över Färjestad men kan inte säga att det tar mig lika hårt som maken. När Brynäs får pisk tänker jag på den vedervärdiga upplevelsen på deras hemmaläktare där en ”yngling”, full som ett ägg, med syntetdreads i Brynäsfärger, stoppade in snus efter snus innanför läppen till dess den var helt sprängfylld. När läppen såg ut att när som helst börja föda snusungar började han vråla. I trakten av mitt huvud och mitt hår. Nog tycker jag att hundhår, dregel och kattkräks kan vara äckelfaktorer men begagnad snus i mitt hår är sju resor värre. Får Brynäs pisk har de ingen medkänsla från mig. Det såg den supportern till.

Sådant är mitt förhållande till hockey. Svalt, mycket svalt. Sen kan jag liksom inte begripa heller varför ingen mediatränar de där sportfånarna. De borde alla få se ett avsnitt av Nilecity och lära sig att man inte bör börja varje mening med NÄE oavsett hur den fortsätter. Risken är uppenbar att man framstår som lätt sinnesslö.

Så tänker jag, slå mig inte!

Sen kom då nästa tv-höjdpunkt. ”Mello” skulle man ju titta på mest för Thorsten Flincks skull. Märkligt, mycket märkligt. Jag tänker att ”manliga genier” kommer undan med en hel del och vad var grejen med att ha full kostym och vara barfota? Till det var dags för resultatet hade jag redan dragit mig tillbaka med ett gäsp. Det märkligaste med schlagerfestivalen är nog annars att jag skäms så mycket. Jag har väl inget ansvar för den eller låtarna så varför jag sitter där bakom en kudde och lider det begriper jag inte. Jag antar att jag kommer att behöva skämstitta på Ranelid också innan det är klart.

Nå, maken och vovven hade en vilsam stund i soffan i alla fall och jag fick putsmedel till min ”god hustru gloria”. Gott så.

3 kommentarer

  1. Ja, varför han var barfota begrep jag inte. Men det var nog inte meningen att jag skulle göra det heller…

  2. Har också irriterar mig på att alla hockeyspelare och tränare börjar varje intervju med ett näe…även om det handlar om något positivt som att göra mål eller vinna. Är nog något som hör sporten till…eller så har alla spelat i Norrland. Finns en viss kultur av näe-sägande här.

    Nu tror jag inte maken behöver vara så orolig över Skellefteå eftersom de är på den övre halvan av tabellen vilket tyvärr Brynäs också är trots att båda lagen förlorade igår…men LULEÅ VANN! Vi ligger högst upp i tabellen!

    Mello ser jag i repris när alla andra sett och jag hunnit läsa rubrikerna i tidningen…för säkerhets skull. Jag orkar inte med att skämmas över alla idioter som gör bort sig så jag fegar ur och låter er andra göra det.

    Oj vad mycket jag skrev….som ett helt inlägg 🙂

  3. Ett av dina bästa inlägg!!!
    Å japp, snus och dess lukt är äcklig!!!
    Har samma svala intresse för hockey, håller mig till fotboll! Å att börja varje mening med Näe gör nog det flesta personer inom lagsporter i Sverige. Förebild: Zlatan.
    Mellon snabbspolade jag, som tur är för att hänga med i bloggsnacket idag. Rätt låt vann iaf tycker jag, trots krampaktig koreografi.

Kommentera

