Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Veterinären

Dit har vi varit idag. Lite kennelhostavaccin och så dagens höjdpunkt alla kategorier. Kloklippning. Hej vad man kan åma sig. Hej vad men kan rycka åt sig sina tassar. Jösses så motspänstiga 45 kg muskler och ben kan vara om de inte vill. Han försöker inte bitas eller så men det är en svettig upplevelse. Maken blir nervklen när han ska hålla. Jag blir arg. Idag tog vi veterinären till hjälp. Det var värt slanten det kostade.

20 kommentarer

  1. Bra! Man ska inte ställa till det för sig i onödan om det finns hjälp att få!

  2. Tänk att de ska va så svårt att klippa klor…. och naglar på barn…. Men de är tur att de finns hjälp 😀

  3. här gillas det heller inte men Nemo väger under 8 kg och Sluggo runt 10 kg så det fixar jag ändå
    kramar

    • Jag kan fixa en tass i taget mer orkar jag inte men för det mesta gör vi det trots allt själva. När vi ändå skulle iväg kändes det värt pengen att få hjälpen.

  4. Klart!!! Jag tar avmaskningsmedel på recept, nackdroppar, allt för att slippa kampen. det gäller att välja sina strider.

  5. 45 kg som trilskas känns som 90!

  6. Puh – kanske tur att man inte har hund 😉

  7. TT

    Påminner starkt om min Tequila, dotter D som har henne nu i Åsele får slita men jag tror dom har gjort som dej sista gångerna till allas lättnad.

  8. Tillhör också den klubben! Har varit likadant sen han var valp och trots att vi försökt alla trix och knep hundproffsen kan är det en fruktansvärd kamp var gång.. Senast klippte vi när han var nersövd inför höftledsröntgen..

  9. Himla pjoskigt med hundar och klor! Absolut svettigt!

  10. Ibland tänker jag att det vore värt en slant att borsta Terroristen, som han åmar sig.
    Men det skulle bli för dyrt… 🙂

    Tur att veterinärer finns när det ska klippas klor!

  11. Inte ens jag som har en 7,4 kg-klump tar den striden själv … men kanske går jag inte till veterinären om jag inte också har ett annat ärende dit som ju du och din bamsehund också hade … och passar på. Men … skönt att få det gjort.

    Kram!

  12. Bättre att han får ”bära sig dumt åt” än att ni gör det.
    🙂

  13. Veterinären, menade jag alltså

  14. men …jag klipper klorna på den lilla fromma ( i det fallet ) med dryga veckan emellan….hur långt mellan varven blir det om man ska anlita veterinären? och vad kostar det?? Och hade denne inget fiffigt tips att ta till sig för att klara det själv?

    • Hon konstaterade efter att jobbat med saken att det nog var ett hopplöst fall. Han rycker med tassarna så man blir helt matt. Ingen av oss inblandade har någonsin förr haft problemet med kloklippning. Tvärtom har jag hävt ur mig att det bara är fånigt att låta hunden styra sånt och att det bara är att klippa det. Allt ska man få äta upp. Vi försöker hålla efter en tass i taget men nu var de långa och det kändes värt slanten även om det ju var dyrt med 180 kr som det visade sig kosta. Jag gissar att Zoo-affären är billigare.

      • Jag förstår att det är värt slanten! Och som du säger är nog en djuraffär en smula billigare. Surt dock att man får äta upp sina ”vetskaper”… 😉

  15. Det var ett klokt beslut att lämna över det till veterinärkliniken.Både för er och eran 4-benta bästa vän!

    Fredagskram!

  16. Han har väl kolsvarta klor dessutom, gissar jag?
    Det är samma spektakel här!
    Jag får gå och duscha, när alla klor väl är klippta!!

  17. Funderar på att börja ta Higgins till veterinären för kloklippning. Ju äldre han blir desto mindre samarbetsvillig blir han.

Kommentera

