Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Oss höves sörja för välkomst

Maken får främmat i afton. På nåt sätt krävs det att vi får bort skänken från gästrummet. Ungdomspersoner fixar att klättra med en medelålders gentleman … Nåja, en medelålders gentleman från Jämtlands skogar kan förmodligen hjälpa till att bära iväg pryttlarna.

Rubriken då? Har jag berättat om ”Arnljot”? När han var liten min bror kunde han hela pjäsen utantill min bror. Han var helt såld på vikingar i allmänhet och Arnljot från Gällö i synnerhet. I perioder har det både i familjen och i vänkretsen talats ”Arnljotska”. Ett synnerligen högtravande språk. Det gäller att kunna sina repliker om man ska komma längre än ”Den tanken är mäktig och stor”. Som tur är har både jag och min bror ett var sitt exemplar av boken. Vi var lite oroliga när vi skulle dela på pappas böcker att det var där vår stora arvfejd skulle stå men pappa hade finurligt nog två exemplar.

Fika på Frösön

Här på Stocketitt hör det till att man tar en fika på sommaren.


Nå, varje sommar spelas pjäsen på Arnljotlägden på Frösön. Historien handlar om Arnljot som kommer hem från sitt vikingatåg. Han drömmer om ett Jämtland fritt från både Norge och Sverige. Väl hemma har fästmön gift sig och det går inte så där himla bra för honom. En ”fortsättning” kan man så åka och se i Stikklestad, Norge där man spelar Spelet om den helige Olav. Kanske är det inget konstnärligt mästerverk som så, Arnljot, men en tradition är det. Amatörteater är för det mesta amatörteater. Språket är som sagt högtravande MEN scenografin, mina vänner. Sällan har en pjäs spelats mot vackrare bakgrund. Kommer ni till Jämtland spelveckan så gå och se pjäsen. Kommer ni någon annan tid på året är det i alla fall en vidunderlig utsikt från den sidan av Frösön.

8 kommentarer

  1. Minns att vi läste den på gymnasiet men jag minns inte mer än så… Länge sedan jag var norrut också….

    • Den läste vi aldrig i skolan.

  2. Tomtan

    Håller med om att Arnjot är lite högtravade, men jag tycker den har blivit bättre med åren. Texten är nog lite moderniserad. Men scenen!!!!!!! Den är häftig! Nästan lika häftig som slagghögarna i Röros under det blinner en eld. Så effektfulla när Karolinerna vänder hem och dör på väg utför fjället!!!! Om du inte sett De blrinner en eld, så har du nått stort att se fram emot!

    • Det måste vi kolla in.

  3. Arnljot – aldrig hört talas om, men tack vare dig har jag nu fått en ”snabbkurs”. Är glad att din pappa var ”förutseende” att ha två böcker.

  4. polyvalentina

    Strongt att kunna det utantill. Som jämte borde man ju se Arnljot men jag har ju aldrig känt suget. Dock var vi i Stiklestad för tjugo år sen och såg Spelet om den helige Olav, och det är pinsamt att säga det men jag fattade ingenting.
    Apropå Arnljotska och högtravande språk – vi körde här med Sinhue-Egyptiernspråk ett tag. Lite kul för de invigda.

    • Kanske kunde han inte riktigt hela. Kanske var det bara storasystern som tyckte han kunde nördmycket för mycket. Kanske borde vi se Arnlkot i sommar. Vi har ju sett friluftsteater hos er.

  5. heerta

    Testar…nu kanske det funkar, jag har inte kunnat kommentera på länge men nu har jag loggat in via wordpress som jag tänkte ha en blogg hos, vilket var för knöligt, för mig men jag testar att kommentera i alla falla.

Kommentera

