Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Det där med renoveringstips

Näe Znogge, jag har inga. Skaffa sig gedigen hantverksutbildning eller gifta sig med någon som har är nog det bästa tips jag kan ge. Vi har lejt bort det. I matrum och hall var det många lager tapet. Nästan alla (enl målaren) satta med amatörens limsnålhet. Blåsor, ojämnheter och pinfullt med fula skruvhål, glipor i panelen, shellack på panelkvistar, specialgrundfärg på furun och annat. Maken och jag hade tänkt att göra målningen själva men insåg att det dels aldrig skulle bli så snyggt som det nya köket förtjänar och dels att vi skulle mecka på till nästa jul ungefär. I måndags morse kom målaren, igår eftermiddag började han måla. Han har rivit tapeter, spacklat och slipat. Han har spacklat igen och fyllt i fogar. Han har satt en sorts väv ovanför panelen så att det ska bli riktigt bra att måla eller sätta tapet på.

För att göra en lång historia kort. Det är en himla massa underarbete. Å andra sidan var vår bedömning att det inte gick att fuska över en gång till. Skulle vi sen vilja måla om är förutsättningarna helt andra och bättre när grunden är riktigt gjord. Jag hyser vissa tvivel om att vi fått till det underarbetet på ett så bra sätt. Jag är också starkt tvivlande på att vi vågat oss på att måla om trappan fast men redan efter lite provfärg på den ser hur mycket ljusare det blir.

Så Znogge, det var mitt tips. Det var inte det du ville ha va?

11 kommentarer

  1. Hehe, jag hade nog också löst det hela på det sättet ni gjorde. Men så är jag feg… 🙂

  2. Nej, det var det inte! Jag uttryckte mig oklart. Vad jag menade var hur ni gör med trappan. Resten fixar vi nog. Med betoning på nog… Men tack för ditt utförliga svar!

    • Jag vet faktiskt inte exakt hur det kommer att bli med trappan. Vi har turen att vår snickare liksom har sina kompisar. Målaren är en av dessa och exakt hur han tänker göra vet jag inte. Där är ny matta lagd i trappen men om han tänker måla kanterna eller bara spalje och räcke det vet jag inte. Jag ett ytterst stort förtroende för att även han fixar allt på bästa möjliga sätt.

  3. Du har helt rätt! Att måla är kul men allt underarbete är ett helvete. Mycket bättre att låta en fackman göra det. Det kostar men är mera än värt varenda krona!

  4. Inga Magnusson

    vi har lejt bort mer målning och städning i nuvarande bygge än vi har gjort förut och det ångrar vi inte.

  5. Jag lejer bort när vi kommer till skott, utan minsta tvekan. Jag betalar för att slipa egen hårslitning, hur utvecklande det än kan vara att göra själv.

  6. Jo…nog bra att anlita en hantverkare…går fortare och så vet de (oftast) vad de sysslar med..!

    • Vi har haft en så fantastisk snickare som liksom gett jobb vidare till kompisar han vet gör ett bra jobb och är mer måna om resultatet än att skörta upp kunder. De verkar vara ett gäng som liksom går i god för varandra. Det känns riktigt skönt. När allt är klart blir det nog en ”taklagsfest” för alla som hjälpt oss inklusive den rara granne som har hunden hårande hos sig under dagarna.

  7. Jag är nog en av få som tycker att själva förarbetet är det som är roligast. Sedan kan någon annan (lat) piffa till det sista 😉

  8. Jag återkommer. Jag har ju en gubbe som är snickare. Det klokaste man kan göra är att anlita en bra snickare, en som man får goda referenser på, då vet man att man inte blir lurad. Det är bättre än att hålla på och ta in anbud. För den hantverkare som ska räkna på ett anbud måste ta till och lägga sig i överkant på den beräknade kostnaden, speciellt om det är ett renoveringsjobb, för det kan dyka upp problem som inte synts från början. En erfaren snickare som jobbat länge på samma ställe har, som Du säger, ett nätverk av kakelsättare, rörmokare, elektriker osv som han litar på gör ett bra jobb och han kommer att kontakta dem vartefter deras insatser behövs och se till att de kommer i tid. Han varslar dem också i god tid så de kan lägga in jobbet i en långsiktig plan, då funkar det bäst och man slipper bli lurad.

    • Jag tror att vi har glädje av en del saker. Det första är att vi lever i ett litet samhälle på gott och ont där det goda är att en hantverkare är mån om sitt rykte. Det andra är att maken är bekant med en massa hantverksfruar genom jobbet. Det tredje är att han hjälpt oss förut och att vi betedde oss som folk då. Det var varmt och vi handräckte både med prylar men också med fräscht vatten, kall hemgjord lemonad och kaffe i en strid ström. Efter det tog han oss liksom under sitt beskydd snickaren. Så hit har han skickat den bästa elektrikern, den bästa målaren och så vidare. Han jagade byggvaruhandeln och han höll koll på hur mattläggaren gjorde sitt jobb. Mattkillen fick göra omtag, vi hade aldrig sett den missen själva.

      I det läget säger man mer ungefär så här vill vi ha det men låt ditt yrkeskunnande styra detaljerna. Om målaren tror att det går att måla trappstegsdelarna som inte är mattklädda gör han nog det. Blir det bara slitet och fult på en gång gör han det nog inte. Där får hans proffskunnande styra känner jag.

Kommentera

