Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Lite mer covers och en stilla hyllning till bra hantverkare

Här kommer också två riktigt bra versioner av en riktigt bra låt. Beatles är originalet.

Och plötsligt verkar texten sann. Johnny Cash röst tar fram den. Med ålder och erfarenhet kommer andra dimensioner fram. Ibland är covers bara jobbigt men så finns de såna här exempel också.

Ska vi göra en osmidig övergång här? Hantverkare, Inga kommenterade ett inlägg och jag håller med och utvecklade så långt att jag tar det ett varv här också. När man ser på Byggfällan och den sortens program som man kan bli mörkrädd av inser man att vi på sätt och vis har det bra förspänt. Snickaren som satt upp vårt kök, lillpojken, hans pappa bytte fönster här för 20 år sedan. Samma pappa som vid 89 års ålder ritade vårt kök och lämnade en ritning att ta med på det stora varuhuset för beställning. Mannen som tog emot beställningen där var så imponerad över vår rediga ritning och kollen på artikelnummer att vi var tvungna att medge att det inte var maken och jag som hade kollen på millimetrarna.

Nå ”Lillpojken” i sextioårsåldern, hjälpte oss härom sommaren med att byta fasad här. Den sommaren köpte jag mycket citroner. Lite med baktanken att inte han och lärlingen skull krokna i värmen sprang jag med kallt fräscht vatten, hemgjord lemonad och kaffe. Vi sprang och hämtade spik, och verktyg till byggnadsställningen också. Framförallt tror jag att det uppskattades att vi såg till att det fanns dricka och ett bord i skuggan att sätta sig vid när de varit på solsidan i gasset och jobbat.

Efter de sommarveckorna tog han liksom hand om oss snickaren. Här vaktade han mattläggaren (som inte var hans mattläggarkompis) och såg missar han gjort som vi aldrig fattat var gjorda. Han anropade de hantverkare av andra slag som han själv har störst förtroende för.

Därför vet jag inte riktigt hur till exempel trappstegen kommer att bli i trappan. Jag kan tänka mig att de är svåra att måla så att det håller och blir snyggt. Mattan är utbytt där och alla spaljé, räcke och sånt blir målade men själva trädetaljerna på stegen. Det lämnar jag med förtroende till målaren. Säger vår snickare att målaren vet vad han gör överlämnar jag en hel del detaljfrågor till målaren själv att bestämma.

Lite så resonerar jag när jag klipper mig också. Aldrig har jag varit så ful i håret som när jag bestämt själv. En snygg frisyr som vare sig passar ansikte eller skallform … Jag brukar berätta lite ungefär. Nu mera säger jag som det är. Jag är gråhårig, jag målar mig sällan och lodar ofta på i mer praktiska än snygga kläder. Klipp mig så att jag slipper smälta in i väggen. Gör det så tufft det går utan att kräva en massa morgonfix.

Ett resonemang som ju då bygger på att man kan ha förtroende för den yrkesman man möter. Det är förmodligen också lättare i en liten håla där alla känner alla och en hantverkare inte vill ha rykte om sig att slarva eller klå folk på pengar. Det finns fördelar med småstaden också.

Jag tror det får bli lite ”taklagsfest” när allt är klart här. Det passar ju bra eftersom maken ändå genom jobbet känner flera av hantverksfruarna. (Sa jag att det är en småstad?). Underbara grannen som låter sitt hem bli fullt av hund och hundhår medan allt pågår ska också få komma.

Nu ska jag försöka mig på att fjärrdirigera maken på det stora varuhuset. Man har inte riktigt sett det förut men med stigande fräschör i kök och hall inser man att lampor av typen lysrörsarmatur i köket är bra gulnat i plasten och inte riktigt kul att sätta tillbaka.

8 kommentarer

  1. En duktig yrkesman är aldrig att förakta! Plattsättaren som gjorde vårt ena badrum var erkänt duktig medan den andra visade sig vara något av en klåpare…. Det gäller att hitta rätt vilket inte alltid är det lättaste…

  2. Det är inget fel med covers när man gör något annorlunda och helst då bättre av originalet, det är ju dessvärre inte så vanligt.
    Johnny Cash gör något helt annat av låten och tar den till en annan nivå. Texten får, precis som du skriver, en helt annan innebörd. Ändå kan jag inte annat än förundras att grabbarna i Beatles var under 25 år när dom skrev texten.
    Imponerande.

  3. tomtofullt

    ♥ Örongodis x 2 ♥

    • tomtofullt

      Glömde jue… Tomtofullt = Gökboet

  4. Dessa gamla, hederliga yrkesmän håller på att dö ut, tyvärr. Därför är jag otroligt glad att ni hade en sådan tur med gubben och lillpojken.
    Man ska inte ge sig in på något som man inte kan/förstår. Mycket smartare att lämna det till dom som kan. Det får man igen oavsett om det är frissan eller hantverkaren.

  5. Härlig musik och fin bild på ugglan.

  6. Älskar Cash tolkning av In my life. 🙂

  7. Tackar för länken! Min kommentar om hantverkare bottnar ju i att jag hört gubben resonera om detta, och hur han måste lägga på när någon sett de här teveprogrammen om byggfusk och kräver diverse märkliga garantier och beräkningar och garantier. Det är alltid kunden som måste betala för den tid som går åt till pappersarbetet och vet ändå aldrig huruvida den man lejer är seriös. De som vill luras gör det ändå även om det finns massor av papper skrivna. Den bästa garantin är att hitta någon som andra av erfarenhet vet är bra och hederlig, någon som funnits länge på orten och i sin bransch och som har ett stabilt nätverk av andra hantverkskollgor inom rör, el osv.

Kommentera

