Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Kökssoffan

20120409-174330.jpg

Den här gamla soffan var min farmors. Ett antal år lånade vi den till en sommarstuga. Sen kom den tillbaka till farmor och farfars hus. Målningen är nött och skadorna många men jag bara älskar den. I dag har jag fixat lite skumgummi och ett överkast till den så att man kan Kronblomma i den i väntan på att jag hittar det perfekta tyget att klä dynan med.

När jag så provligger min soffa funderar jag på väggen ovanför. Grindslanten hör liksom till. När arvet efter farmor skulle skiftas såg papps till att ett annat syskon fick tavlan. Kitsch, sa pappa. Det gick ett tag där i huset som pappa köpt ut syskonen från. Soffan stod där den alltid stått. Pappa saknade tavlan. Soffan blev liksom inte den samma utan sin Grindslantentavla. Pappa kröp till korset och köpte en ny Grindslant. Den har jag liksom jag har soffan. Nu är frågan kitsch, är verkligen alltid kitsch av ondo eller ska jag unna mig att sätta upp tavlan där den hör hemma? Ovanför kökssoffan …

21 kommentarer

  1. Sätt upp tavlan!

  2. tigerliljan

    Klart du ska sätta upp den! Annars kan ju soffan undra vart den hamnat.

  3. De hör ihop.

  4. Fr J

    En soffa utan slant är som en Kronblom utan Malin!

  5. Man ska alltid följa känslan…

  6. Till en början med så skulle jag renovera denna fantastiskt fina soffa. Skulle dock inte göra det själv utan anlita samma snickarproffs som du ahaft tidigare. Det är soffan värd!
    Tavlan skulle jag vilja se först. Men för dig har ju båda ett nostalgiskt värde å om maken är med på noterna så häng upp den!

    • Jag tror att den renoveringen får vara tills det är alldeles nödvändigt för att den ska gå att sitta på. Just den flagade färgen ger en extra känsla. Lite skyddande skumgummi och ett tygstycke för att hejda förfallet.

    • Tavlan är en klassiker. Google kan nog visa Grindslanten. Du har garanterat sett den. Jag gillar blandningen av gammalt, nytt, slitet, högblankt och vettig funktion. Det är då ett hem blir ett hem och inte ett inredningsreportage. I alla fall för mig som skulle känna mig som en plump om mitt hem var för perfekt.

  7. heerta

    Jag är också ägare av detta konstverk, en klassisk vy från Östergötland? Eller hur var det?

  8. Sätt upp den bara.

  9. Kitsch är bara kitsch om man själv skäms lite för att ha det framme.

    Det är som med sådan där ”skäms-musik”, låtar man egentligen vet är rätt fåniga och som ”alla” säger är ”trams”, ”skräp”, ”usla” m.m.
    Själv har jag närnare 2.500 CD i min musiksamlng och 5% av låtarna borde jag omedelbart göra mig av med för dom gillar jag inte alls (har bara så himla svårt att hitta just dom) 5% är jag helt medveten om att det är trams-musik, men dom är ofta kopplade till minnen som verkligen inte är trams och 5% får vara kvar för att jag gillade dom en gång även om jag inte gillar dom alls idag. Nostalgi är rätt mysigt ibland.

    Det måste vara samma sak med ”Grindslanten”, ”Fiskargubben” och annat, om man tycker om att ha dom framme, oavsett varför ska man ha det.
    Man ska väl i alla fall försöka ordna sitt liv och det som man omger sig med efter egen känsla och smak och inte efter andras.

  10. Sätt upp den! Då är det komplett liksom.

  11. Egentligen räcker det med ett enda ord om soffan ”Underbar”. Ännu finare blir den när du fått på ett smarrigt tyg till dynan. Grindslanten eller inte, jag har nu sett att tavlan kommit upp och den pryder sin plats… den passar där. Litet som du säger att den ingår i stuket.

  12. Vilken fin soffa och eftersom den hör ihop med Grindslanten skall förstås också vara med. (Har också en liten Grindslant som påminner mig om farfar o farmor)

  13. Gun

    Soffan är jättefin precis som den är tycker jag. Vissa saker ska man bara låta vara. Grindslanten är min farmor för mig. Jag tycker du ska ha den på väggen. Eftersom du tycker om den.

  14. Arvegods har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta…jag brukar följa min känsla när det gäller sånt.
    Charmigt sliten soffa det där…precis som det ska va.

  15. Vilken fin soffa! Förstår att du vill Kronblomma (bra ord!) i den. Men du, är inte väggen bakom lite naken? 😉

  16. Klart att Du ska hänga upp tavlan! Den anknyter fint till Dina minnen av Din pappa och på så sätt får han en plats i Din vardag. Jag har min mamma med mig i ett antal saker som jag ser och använder dagligen, det känns bra att hon är med mig än ¨på något vis.

    Kitschiga stilbrott är uppfriskande bland allt det tillrättalagda och minimalistiska som vi omger oss med i dagens inredningstrender. Jag gillar det verkligen och frossade lite i badrummet när vi byggde det nya huset som Du kunde se.

  17. Lite kitsch får man ha, dessutom räknas väl grindslanten som en av de stora klassikerna eller hur?? =)

  18. Upp med tavlan tycker jag 🙂

    KOlla på jofotex hemsida de ahr mycket fina tyger och bra priser

  19. Den hör dit! Upp med den bara 🙂

Kommentera

