Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Just nu är det ordning

Från A till Kallifatides och så har alla Sjöwall-Wahlöö samlat ihop sig snyggt. Problem kvarstår med en massa böcker där mer mitt i. Orken tog slut. Hur som haver hittade jag en bok av Aksel Lindström. ”Husfröjornas nycklar”, med dedikation till min farfar. Det känns stort. Hittar ni Aksel Lindström på bibblan rekommenderar jag dem. Frösötriologin kom i nyutgåva härom året. Förutom att skriva böcker räddade han också Jämthunden till eftervärlden.

Jag hittar annat kul också. Böcker som jag liksom glömt där det står. Boka en natt i vårt gästrum och där kommer ni att kunna finna ”Phonefuker” En riktigt bra bok om hur det kan vara att jobba med telefonsex och vad man kan laga för mat medan man gör det och vilken man ska undvika. Steka bacon är visst inte bra, det låter för mycket. Har man min humor är det kul. Jag gillar också feminism utan moralism. Det är lätt att moralismen liksom får saker att kantra.

Sånt hittar jag. Det är rätt kul att sortera böcker. Och som svar på en kommentar. Nej, jag har inte läst alla böcker jag har men å andra sidan har jag läst en himla massa böcker som jag inte äger.

6 kommentarer

  1. Jag sortrade mina i färgordning i det tidigare huset, varje bibliotekarie hade kräkts, men snyggt vart det 🙂
    Nu, i det här huset, ligger de fortfarande nerplockade i lådor!

    • För mig är nog färgordning en helt omöjlig tanke. Jag vill hitta mina böcker och inte minns jag vilken färg det är på dem.

  2. polyvalentina

    Jag, som är bibliotekarie, rekommenderade just färgordning, vilket Selma inte tyckte var en god idé…Men den idén faller ju om man inte har så färgglada böcker och inte minns vilken färg de olika titlarna har 😉

    • Och tänk om man får färgblinda lässugna gäster …

  3. Tycker du var duktig och väldigt ambitiös här! Jag har nog läst alla mina böcker, å visst överraskades jag av några titlar som stod gömda i ”innerraden”.
    Som sagt, jag slängde 20 kg pocket i påskas…

  4. Själv sorterade jag på färg när det begav sig. Numera är det så mycket alltmöjligt *hosthost* framför bokhyllorna att böckerna liksom inte syns. Biblioteket har blivit ett skräprum. Ogilla.

Kommentera

