Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Kuperad svans?

Förr i världen kuperade man rottissvansar. De såg onekligen tuffare ut utan svans. Liksom brutalare och konstigt nog tyngre. På en massa ställen i världen gör det det fortfarande. Vilket vansinne! Förutom att en hundsvans är bra för balansen och för att prata hundiska med så har de dessutom snygga svansar rottisarna. Snygga och proportionerliga. När jag tittade på bilderna från i tisdags hittade jag dock en bild på en rottis utan svans.

Men kasta pinnen nån gång då!

Eftersom svansen finns där både före och efter får man väl helt enkelt konstatera att han var så glad att kameran inte hann med att fånga svansen.

21 kommentarer

  1. ”Min” ras cocker kuperade de också förr. Stackars djur! Jag tror det är rätt vanligt i USA fortfarande…

  2. Bra att dom inte kuppas längre här, men mina är oxå utan svans på vissa bilder 😉

  3. tigerliljan

    Snuttisen – det är livsglädje!

  4. Man kuperade svansarna även på Wheatenterriers och det förekommer nog fortfarande utomlands. Jag kan inte förstå det för en mer svansviftande ras finns nog inte!

  5. Gun

    Glada hundar kan till och med vara utan huvud på vissa bilder. 🙂

  6. Ja jösses…har man svans ska man behålla den…människan är ett underligt djur som vill förändra det naturliga…ruggigt illa tycker jag 😦

    Ha en fin helg..!

  7. Vad skönt att svansen växte ut igen. 🙂

  8. Sånt djurplågeri. Skönt att bo i rätt land igen!
    Har ofta en svanslös på korten jag med 😉

  9. … och man kuperade schnauzerhundarna också och öronen med … Jag är glad att man lagt av med det. Då och då ser man det fortfarande i Österrike … men inte öronen längre. Om man kuperar svansen på en ”stark” hund har jag större förståelse. Jag har hört att de kan daska sönder sig totalt och att den då måste ”kapas” i alla fall. Men en kupering måste ju ske med bedövning då. Man kuperade ju ofta direkt efter födseln förr när det var tillåtet och helt utan bedövning :-(.

    Kram!

    • Men det är inte ofta man hör om sönderdaskade svansar. Jag tror det mest var en ursäkt för att tuffa till hunden. Jag menar en viftande svans förtar lite intrycket av blodtörstig best. Varför cockrarna skulle kuperas förstår jag inte.

  10. Tackar för PS kan jag säga.
    En sak jag alltid tyckt – utan att ”kunna” ämnet – är att boxer hundar ser ganska löjliga ut med svans. Nu har man ju vant sig, men i början tyckte jag att det såg helt ”fel” ut.

    • Deras svansar ser ut som om de fått låna från någon vinthund eller så. Jag håller med dig, snyggare utan men därifrån till att anse att de ska kuperas är steget långt. Jag är inte så proportionerlig själv men tycker att även vi som fått de överblivna kroppsdelarna i skönhetslotteriet kan få finnas.

  11. Du är för långsaqm i fotandet 😀 Förstår inte varför vi alltid måste ändra på hur de ser ut…. Gäller folk som djur. Vi blir aldrig nöjda…..

  12. Vad ska man annars vifta med om man inte har svans? Resten av bakaslet kanske?

  13. irrhönan

    Vilken alldeles underbar bild på en livsglad voffs!!

  14. minagladadagar

    Jag tycker att det är så bra att man inte får göra det längre!!!! Sättet de kapade svansarna på är ju hemskt!
    Kram!

  15. Hur är det egentligen med rottisens svans, vispar den ner en massa saker med den när den är glad?
    PS. Tack för länken 😀

    • Han har bättre koll på svansen än resten av kroppen.

  16. heerta

    För svansens bevarande.

  17. heerta

    Ush vad trist att en gammal blogg som jag bara påbörjade dyker upp när jag skall kommentera här. Ibland lyckas jag fylla i min vanliga men men.

    • Jag läste om någon som fyllde i en hittepåmailadress för att kunna kommentera utan att det stördes av en gammal blogg. Prova!

Kommentera

