Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Läst

Ibland blir jag lite trött på min ytlighet. Det är så sällan jag skriver de där verkliga texterna om sånt jag verkligen bryr mig om. Det är lite konstigt. Inte idag heller tror jag att jag gör det men säger läs Peters blogginlägg som bland en massa annat handlar om centerpartisten som vill kliniskt åldersbestämma flyktingbarn. Jag som känner mig lite extra plump funderar till allt annat hur man så exakt ska kunna se hur gammal en ”snorre” är om man inte kan se hur gammal den är som innehar den.

Jag har en lång radda av seriösa saker som jag känner att jag borde sätta på pränt men jag tror jag ska sätta en bröddeg så länge.

18 kommentarer

  1. Ja jösses va de hittar på de där centerpartisterna…de är desperata nu och fiskar väl efter rösterna som i förra valet lades på SD i protest.

    Har lite svårt för deras partiledare över huvud taget egentligen…tänk om hon skulle ”undersökt” mig..då hade den varit så liten att jag skickats ut på två röda 😉

  2. Oj, oj, oj! Vissa politiker går från klarhet till klarhet…

  3. polyvalentina

    Ja man har ju lärt sig att folk tycker att det en centerpartist säger automatiskt är fel… Men den här centerpartisten han skriver om gör visst samma bedömning som Rädda Barnen, som tycker att en åldersbedömning, hand och tand-, utan medicinsk bedömning inte är rättssäker, ur barnens synpunkt alltså. http://www.rb.se/SiteCollectionDocuments/Ställningstaganden/Rädda%20Barnens%20ställningstagande%20åldersbedömningar.pdf

    • Det tycker jag inte att det är så med automatik men jag har svårt att känna igen den nya tidens C. Jag tycker där finns en hårdhet mot de svaga som jag inte gillar.

    • Då tänker jag mig att man trots allt hellre borde fria än börja med att kolla könsorgan. Jag tyckte inte att ursprungsskrivningen var i den andan.

  4. tycker du gör helt rätt i att sätta en bröddeg istället, man blir bara arg på det där andra
    kramar

    • Fast visst känns det som om det kan vara bra att bli lite arg och kanske göra någon skillnad.

  5. 4U2

    Hoppas brödet blir gott! *ler*

  6. Ja det är nog en balansgång om vad man vill/känner för att skriva. Du följer ju också Per-Anders, som ibland gör ”seriösa” inlägg. Det mest konstiga är nog att jag märkt att sådana ”allvarliga” inlägg knappt kommenteras. Tror folk vill ”förtränga” sådant, vill bara läsa ”roliga” saker.
    Personligen är jag så ytlig att jag knappast bry mig, skäms lite för det faktiskt.

    PS. Ja ishockey VM pågår ju på hemmaplan, så de närmaste fyra veckorna lär du nog vara utsövd om man säger så;-) DS

    • Jag bryr mig en himla massa och har åsikter om det mesta men skriver märkligt harmlöst.

  7. Att ta ut sin frustration över sakers tillstånd i världen på en bröddeg kan vara mycket god terapi!
    Det där med att skriva om seriösare ting är rätt svårt – ofta får iaf jag känslan att man tutar ut sina ord i tomma cyberrymden istället för att få den där debatten och inputen man önskade. Konstigt egentligen.

  8. Alltså, herregud… En del slår knut på sig själva för att få uppmärksamhet, verkar det som. Synd att oskyldiga människor riskerar att bli måltavla för vansinnet.

  9. Vore bättre om de höll sig till sina egna och släkt och vänners könsorgan, kanske.

  10. Oavsett vilket parti som kommer med det här förslaget så tycker jag i princip att det är klokt,även om jag inte har en aning om hur man åldersbestämmer en människa. Jag antar att det inte är med kol 14 -metoden i alla fall 😉 .

    Det kommer alltså ett antal, framför allt, unga män som ljuger om sin ålder för att få stanna i Sverige och få en nystart från grunden med utbildning och annat. Man brukar skoja om att det första man får köpa in när de ensamma flyktingbarnen kommer är ett antal rakapparater. Om man ska försöka göra vår invandrarpolitik trovärdig så måste man ta itu med bl.a. detta, annars blir allt fler skeptiska till att ta emot flyktingar och andra som verkligen behöver skydd.

    • Nu blev den här bloggen lite av ett forum för åsikter om en text som jag skrev på min sida och det var ju egentligen inte alls meningen. Ni som inte håller med om vad jag skriver på min sida i den här frågan är varmt välkomna att komma med era argument där.

      Den senaste kommentaren från ”Inga Magnusson” må vara väl menad och ha de bästa intensioner, det kan jag inte bedöma, men att ta upp saker som att ”man brukar skoja om” när det handlar om unga människor som är på flykt från, må det vara krig, förföljelse, fattigdom eller ”bara” total brist på framtid för sig själva, det är väl kanske inte direkt jättekul.

      Barn skall ibland behandlas mjukare än vuxna, vare sig dom nu har tidig skäggväxt eller inte. Men till syvende och sist handlar det om att våga öppna famnen och låta framtiden och nykomlingarna själva, oavsett ålder, få chansen att visa om dom är bra människor eller inte.
      Graden av mänsklighet, viljan att vara en bra människa och viljan att vara med och dela och bidra till vår gemensamma utveckling går inte att bedöma genom att man åldersbestämmer människor och känner mellan benen.

      För övrigt önskar jag att jag kunde baka 😀

      • Jag har ju lite svårt att tro att det sitter människor i Somalia och Afghanistan som rent har önskat sig inbördeskrig, svält och annat elände för att få chansen att ensamma ta sig till t ex Söderhamn, Åmål eller Pajala. Vare sig de är 17 och ett halvt eller nitton.

        Baka kan man lära sig om man vill men en rejäl hushållsassistent underlättar.

    • Ptjaaa, sonen hade en klasskompis med strl 45 i skor och klar skäggväxt i femman-sexan …

  11. Är det verkligen så man åldersbestämmer? Genom att känna mellan benen? Det låter knepigt och chansartat!

    Jag menade inte att såra någon med mitt humistiska utfall om rakapparater. Det härstammar från den tiden vi tog emot så många flyktingar från forna Jugoslavien och det var en förläggning här i Årjäng. (Jag var för övrigt under ett par års tid lärare för en av de förberedelseklasser vi hade då.) Ibland blir det skrivna ordet lite fel när man försöker skämta, jag har en galghumor till vardags som i verkliga livet vägs upp av kroppsspråk tror jag och då blir det lite annorlunda.

    Men till sakfrågan: Jag förstår att många människor flyr undan krig och elände och har drabbats av stora tragedier i sina liv på grund av det. Men jag godkänner ändå inte att man kommer hit och ljuger om sin ålder för att komma i åtnjutande av förmåner som enligt lagstiftningen är reserverade för barn just därför att de är så mycket mer skyddslösa än vuxna. Eftersom det förekommer och detta faktum är rätt känt i Sverige så kan det slå tillbaka politiskt genom att sd utnyttjar det i sin propaganda.

Kommentera

