Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Vansinne?

Håhåjaja, tanten här gjorde nåt i lördags som hon inte riktigt har vågat erkänna här än. Hon köpte sig en sån här:

OBS! Inte en kitchen maid

Maken blev lite besviken. Han påstod att han hoppats på en liten piffig varelse i svart klänning och ett litet rysch på huvudet. Han påstår så mycket, maken.

Nåja, därav detta idoga bakande som resulterat i att hunden ätit jäst och att frysen måste tömmas och som på det hela taget ställer till en massa problem.

Då kommer jag på att det där med surdegsbröd är ju gott. Man kanske borde testa. På nätet läser jag mig till att surdegen användes som jäsmedel innan man kunde gå på t ex kooperativa och köpa jäst. Den bildades helt enkelt när degrester i baktrågen surnade mellan degberedningarna.

Idag verkar det inte vara så inte. Fram med vågen och väg. 50 gr av det ena och 100 gr av det andra. Mata din surdeg, pyssla och trixa. När jag börjar en försynt googling av surdeg och får upp ”surdegshotell” Då känner jag att jag måste kolla. Mycket riktigt. Man kan lämna in sin surdeg på hotell medan man själv är på semester.

Skulle jag utvecklas till en sån ”surdegstaliban” så slå mig i huvudet med nåt hårt och ge mig en skiva sötlimpa med smör och prickigkorv. Ja, jösses …

De är inte kloka de där Stockholmarna … Som de skulle sagt i den galliska byn om de hört talas om dylikt. Jag tror ju inte att det var så riktigt noga på den tiden surdegen helt enkelt fick mojja på för sig själv i ett inte så diskat degtråg. Jag kan ha fel, det kommer att visa sig vad det lider. Nu har det börjat bubbla lite grann i en burk i köket, so far so good.

32 kommentarer

  1. Hihi, får man dille på något så är det lika bra att gå all in. 🙂
    Jag har en Kitchenaid och älskar den!

  2. polyvalentina

    Den är ju verkligen helsnygg! Lite lik våran gamla båtmotor har jag alltid tyckt, Evinrude hette den.

    • Och den är i färg med luckorna …

  3. HUR har du klarat dig utan en kitchenaid så länge????

    • Well, det finns en assistent av gammeldags typ. Den kan den med men är lite otymplig att ha framme.

      • Aha! Jag har fått mammas Elektrolux, den går fortfarande som en dröm!

      • Supermaskiner.

      • Jag ville ha en mer mellanmasin som man kan använda även till sockerkakssmet och vispgrädde. Fast mest var det för att den är så snygg.

  4. snygg. Här behövs köpa en ny. Min brann upp i vintras och slängdes ut i snön. kram

  5. Himla snygg design på den mekaniska kitchen maid. Fina runda och greppvänliga former som borde uppskattas av maken tycker jag;-)
    Det där med att baka är inte min grej alls. Har aldrig bakat något i mitt liv faktiskt, vilket låter löjligt men är totalt sant.

    • Jag är periodare. Jag bakar mest när jag egentligen inte hinner och väldigt sällan kaffebröd.

  6. INTE en kitchen aid sa du. Läser inte folk vad du skriver!?

    Nä inte vansinne, bra att du köper nåt som DU vill ha ;-D

  7. Du är rolig du 🙂

  8. Inte? Vad har du för webb-läsare?

  9. Kul! Du måste väl ha lite roliga prylar i Nya köket.

  10. ullebengtsson

    Jag ställer upp och provsmakar!

  11. tomtofullt

    Surdegshotell???? Förresten… det är inte mycket som förvånar längre! KRAM!

    Gökboet

  12. Jag har en elektrolux hushållsassistent och den är hur bra som helst!

    • Det är min med. Den är bara lite för stor och klumpig för att stå framme hela tiden och för att vispa en gräddskvätt. När man fått tag på en halv älg eller har tre äppelträd att mosa älskar jag den.

  13. Hmm,snygg! En sådan kanske man skulle skaffa sig. Eller till gubben? 😉

  14. Min ”kitchenaid” (fast inte en ”riktig märkeskitchenaid här heller) står och surar i skåpet. Den används MYCKET sällan till bak … jo till vörtbröd till julen (1 ggr! ). Bakar aldrig … så är det men ser fram emot rapporter om surdegsbaken hos dig tillsammans med din hjälpreda.

    Kram!

  15. Det finns en nisch för det mesta. Surdegshotell?
    Kollegan lämnar sina två katter på kattpensionat varje sommar och där har alla katter egen tv i båset. Nu vet jag inte hur det är med andras katter men min är ganska ointresserad av tv…

  16. Kan det vara sant. Lämna in surdegen på hotell när man inte är hemma. Kan väl undra om man inte har tillräckligt att sysselssätta sig med när man kan lägga ner så mycket möda på att sura ner dgen. Det går ju faktiskt att köpa en järendalslimpa på affären och det blir både billigt och gott och framför allt inte omständigt och dyrt. Ja herre je vad folk kan hitta på!
    Lycka till med din nya assistent i alla fall. Jag har vunnit en på lotteri som står och tar plats i mitt skåp för att det är så mycket prylar så jag klarar inte att få ihop den och framför allt så orkar jag inte diska alla grejor. Elvispen och en gammal handvevad pryl som man kan riva grönsaker på går bra och är lättdiskat.

  17. Miss Upsey Daisy

    En sådan där pryl vill jag ha. Undrar lite om man kan önska sig det. Han som lagar mat i vårt hushåll skulle nog …. kanske.. funderar lite.

  18. Å herre ge!!!!!! 😀

    • 4U2

      Det där med hotellet är … vem utnyttjar det?

  19. Haha, ja vi är knasiga vi stockholmare. Jag bakar ju med surdeg, jag med, men inte fasen är man så tokig så man stoppar in den på hotell;))
    Min kitchen aid används flitigt kan jag lova. Du kommer bli helnöjd med din. Och snygga är dom dessutom=D

  20. Undrar om frukost ingår på hotellet.

  21. Jag måste undras: är dom inte på gränsen till för klena att dra runt en deg dom häringa? För min del spelar det ingen roll för hos oss hade det inte behövts varken det ena eller det andra och som sucker för skönhet hade jag high five:at den som sagt ”nja den är kass men jäklig snygg!”!?

Kommentera

