Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Små saker som irriterar

Sen kitchenaiden kom i huset har det bakats betydligt mer. Det har läst recept också i en betydligt större omfattning än vad som är normalt i hushållet. En sak som stör mig både när det gäller surdegsmänniskorna och cupcakeditona är att de i sina recept liksom plockar ut någon ingrediens som de skriver ska vara ekologisk. i cupcakefallet är det äggen. Man ska blanda ditten och datten och så ett antal EKOLOGISKA ägg.

Nu har jag inget emot ekologiska ägg. Det är inte det. Kan jag välja köper jag det. Det är bara det att jag liksom inte vill ha det skrivet på näsan när det gäller just en sak. Om det i ett förord stod välj ekologisk så långt det är möjligt för smaken och miljöns skull skulle jag inte reta mig alls. Men varför just äggen till cupcakesen och honungen till surdeg? Varför inte smöret? Mjölet? Nötterna eller övrigt som kan ingå. Varför är det just i något fall dessa receptskrivare känner att de förutom att teckna ner receptet också måste skriva mig på näsan att just ägg ska jag ha ekologiska. För om sanningen ska honungen i surdegen och äggen där bland alla smaker, inte sjutton märks det skillnad så på det färdiga resultatet. Som sagt köp och använd gärna ekologiskt om möjlighet och råd finns till det men varför nöja sig med äggen?!?

11 kommentarer

  1. Miss Upsey Daisy

    Jag håller med dig fullständigt. Har sett det på andra ställen också men inte tänkt på det förrän du nämner det nu.

  2. Nu läser jag sällan recept, men om jag skulle göra det så skulle det reta mig precis som dig.
    Undrar om det är en trend – ja det är det ju såklart – att ”hallå, nu har jag ju glömt att vara politiskt korrekt, bäst att slänga in ordet ekologiskt i samband med äggen. Känns nästan så.

    • Mycket så känns det. Men alla andra ingredienser torde väl också ha en påverkan på miljön tänker jag och kossorna vill väl också leva i harmoni med naturen antar jag.

  3. Satsa på andra recept i stället.

    • Det är ju mest den mästrande tonen från någon som ändå saknar konsekvenstänkande jag vänder mig mot. Baktekniskt är det inget fel på, vi kan kalla henne Leilas, recept.

  4. Håller med dig till 110% Äntligen någon som också reagerar!

  5. Hmmmmmm du har helt rätt…………….i denna rätt…………..

  6. tigerliljan

    Två själar och en tanke!

  7. Jag har tänkt på det. Undrar om det är för att det är det enda receptskrivarna vet finns ekologiska? Eller tycker de synd om hönorna? Det gör jag.

  8. Jag har oxå noterat förkärleken just för ekologiska ägg men det andra då???

  9. Gun

    Åh ja vad konstigt, varför bara äggen..?

Kommentera

