Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Väder

Det är en himla massa väder tycker jag allt. Ett ihärdigt regnande hela tiden. Lilleman och jag for igår till det stora shoppingcentret i stora grannstaden. Egentligen hittade jag inget av det jag tänkt mig hitta men en roadtrip med sonen är inte fel det heller. En ny brandvarnare, skärbräda, sladd och lite annat blev det också. Den stora utgiften blev fästingmedel från apoteket. Katten dräller ute hela sommarhalvåret och hunden är en fjaskpelle när det kommer till fästingborttagning så så fick det bli.

Väl hemma igen hos maken insåg vi att vovven var på kokpunkten. Har han bara fått lite normal rastning för länge blir han som en sockerspeedat fyraåring. Han hoppar, studsar, morrar och skäller. Inte argsint utan bara för att berätta för alla som vill höra att han är redo för skoj. När en hund i hans storlek blir helt ostyrig är det störande. Det är det i och för sig i andra viktklasser också men han tar dessutom en massa plats. Det var bara att leta upp alla husets regnställ och dra till skogs. Lilleman la ett spår och jag ett annat. Som avslutning på skoj- och glamstunden fick voffs leta upp ”moffa” som gömt sig i skogen.

En annan mindre regnig dag i spårskogen

Sen blev det varma bad och mat. Att det kan regna så. Att det kan vara så kallt. Till efterrätt blev det glass och varma hjortron. Hjortron som vi tog ut pappas frys när vi tog rätt på allt i hans lägenhet. Konstigt känns det att äta upp dem men man kan ju heller inte spara dem i evighet just för att de var plockade av pappa. Det vore ett värre helgerån. Jag propagerar för att maken, sonen och brodern borde ta den gamla kartan och leta sig till pappas ställe i sommar.

Hunden blev lugn. Vi blev väldigt lugna. Jag blev jättelugn när jag fått ett litet glas portvin till glassen. Jag blev så lugn att jag liksom missade de sista minuterna av tv-programmet vi tittade på. Köpcenter, skog, kallregn och portvin, kombon har en väldigt lugnande effekt kan jag säga.

8 kommentarer

  1. Man kaninte annat än att säga att vädret har gett sig till känna. Kram

  2. Ja det blir tydligt och klart när voffsingarna … stora som små … inte fått ”sitt”. StinaFina var ett par dagar helt oregerlig trots inomhusaktiviteter … så mycket som jag orkade. La till och med spår i sängen … eller spår? … jag gömde hundgodis bland tidningar och lakansskyrnklor och kuddar. Det gick det också. Men det räckte inte till. Nu är friden återställd när Mannen är på plats igen.

    Ha en fin söndag … blåsten förstås … men den kan ju bli fin ändå!

    Kram!

  3. Jo..det där vädret kan ju ställa till det…var ute med grannens daghund för ett tag sedan….jösses va den rastade mig vill jag lova…jag for som en vante ner i diket nästan…men frisk luft fick jag ju iallafall…vi hade dessutom tur med vädret…jo…så kan de gå.

  4. Märker samma sak på våra hundar. De behöver komma ut! Portvin är liksom inget alternativ för dem😉

  5. Ja tur att man inte är med hund;-) Vi har samma skitväder här och jag håller helt med dig om dess lugnande effekt (även utan ”tillbehör). Vi gick upp kl 12:37 idag. Ooooops!

  6. DEN ”kombon” verkar riktigt påfrestande. Jag tror jag nöjer mig med leta husse, glassen och Portvinet😀

  7. Här kom det en skur, sen kom solskrället fram igen så jag blev tvungen att kravla mig upp ur soffhörnet och gå ut…😉

  8. Pollenallergikerna jublar över att regnet äntligen kom till Luleå. Björkens kärleksliv har gjort livet tungt för många den senaste veckan. Själv har jag passat på att se film.

Kommentera

