Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Sten i glashus

Det ska man passa sig för men en liten kan jag väl få kasta på tal om språkligheter? Bara en liten, jag lovar. Jag skriver själv ofta fortare än rätt och jag gör en del alldeles egna skriv- och språkfel som jag liksom inte kan se själv förrän det gått ett bra tag. En märklig blindhet …Till detta kan vi lägga att tanten ibland saknar läsglasögon men skriver från telefonen ändå och då förstår ni själva varför det blir som det blir. Jag vill egentligen bara säga att det blir så fåniga fel när man krånglar till det. Om man inte vet att vår förrE statsminister är en man och den förrA är en kvinna. Om det då för det mesta ändå är med ett A på slutet oavsett kön och det funkar fint blir det liksom ett gnissel av fel åt fel håll. Där har både SvD:s språkspalt och Skatan helt rätt.

Skriver man enkelt och som man talar blir det får det mesta inte fåniga fel även om det blir fel. Ett felanvänt dem sticker ut medan ett dom inte stör åtminstone mig. Kanske är det som med allt som ska låtsas vara finare än det är och som misslyckas med det, det blir fånigt.

7 kommentarer

  1. Japp, du och jag har då exakt samma problem och åsikt. Jag skriver ofta kommentarer på iPhone när jag sitter på bussen, så eventuella stavfel bjuder jag på. Dessutom kan man inte korrläsa sina egna texter har jag märkt…

  2. Jag har svårt att korrekturläsa överhuvudtaget. Det är en yrkesskada. Jag läser helt enkelt för fort och så läser jag som det borde stå och inte alltid det det faktiskt står.

  3. Helt rätt! Felanvända dem stör mig så in i bomben medan dom passerar utan problem. Något som retar mig mycket är när någon säger ”jag pratade med han” i stället för honom. Ganska så vanligt i Skåne. Så pass vanligt att jag har lärarkollegor som säger så. Då har jag nästan lust att lägga mig i…

  4. Det är svårt att blogga och framförallt att kommentera från telefonen.Och en annan viktig sak är att jag häromdagen lyssnade på Status på Spotify och massor av annat också men i dag har jag sommardagen:)

  5. Oj, där känner jag då igen mig! Denna tant har precis samma problem med skriften. Har märkt att jag hoppar över ord, skriver fel ord… förutom då rena stavfel. Det har blivit värre med tiden. Undrar varför?

  6. irrhönan

    På min ynkliga mobildisplay så ser jag ingenting och skriver otroligt konstiga meningar ibland.
    Och stavfelen – och meningsbyggnaderna – blir dansk-svenska ibland. Det bjuder jag på.😉

  7. Äsch,jag skriver tokigt hela tiden men jag älskar att skriva och skriver ändå. Tänk om bara de vackraste fåglarna finge sjunga. Då skulle det bli ganska tyst. Om bara dom som skrev helt riktigt och stavade helt rätt skulle det inte heller bli mycket skrivet så för sjutton. Vi skriver bra ändå speciellt du jämfört med mig i alla fall. SMS blir ju bara något tok men sånt är livet.

Kommentera

