Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Fler språkligheter?

Det mesta som är bra vill man ha mer av. Dock har jag kommit på att det finns det man inte vill ha mer av fast en är bra. Jag till exempel skulle vilja ha en verklig ursäkt. Jag vill inte ha en massa ursäkter.

Visst är det konstigt att när man hört tillräckligt antal ursäkter inser man att det mest handlar om att hålla en lugn för stunden. Det handlar inte om att man i grunden förstått hur ont det gjorde eller att man önskar göra annorlunda i fortsättningen. Lugn för stunden mot en dålig förklaring. Den sortens uppgörelse funkar bara till en viss gräns. När du hört ”förlåt jag hann inte” för elfte gången inser du att det inte handlar om det utan om hur man prioriterar. När du för femtionde gången hört ”tänkte inte på det” känner du dig inte särskilt ”ombrydd” eller viktig.

En riktig ursäkt tillsammans med ett jag ska försöka göra annorlunda nu när jag vet hur det blev för dig, är alltså långt mycket mer värt än hundra ursäkter.

11 kommentarer

  1. En ursäkt ska bottna i att man inser att man gjort fel, ångrat sig och utlovar bättring!

  2. Så klokt reflekterat, och helt rätt.

  3. mm, man ska inte bara slänga ur sig en ursäkt om man nu inte menar någonting
    Sv: jag lovar, jag ska leva färdigt först
    kramar

  4. Håller med dig helt!

  5. En riktig ursäkt ger man bara en gång, sedan försöker man ”förbättra” situationen. Går det inflation i ursäkter är det bara rabbel och betyder inte någonting. Typ man spola tillbaka bandet och spelar om från början… utan mening egentligen.

    PS. Din långkok mojäng ser inte alls fel ut. Undrar hur resultatet kommer att smaka. DS

  6. Så sant så!

  7. irrhönan

    Det har gått lite inflation i ordet förlåt. När det kommer hipp som happ och utan djup och hjärta bakom så är det trist. Håller helt med!!

  8. Folk är så självcentrerade idag att
    ” Tänkte inte på det” nog är ett rätt ärligt svar, tyvärr! 😦

    • Hur ärligt det än må vara gör det en inte gladare. Framför allt inte för samma sak hur många gånger som helst.

  9. Så sant som det var sagt… Många använder sig av slentrianmässiga ursäkter som inte betyder något alls, bara babbel. Har slutat att lyssna på sådana!

  10. Håller så mycket med dig om det – speciellt det där med att inte vara ”ombrydd”! Hur oviktig är jag egentligen eftersom vissa uppenbarligen inte har en tanke på hur jag reagerar på det som (inte) görs?😦

Kommentera

