Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Å ena sidan och å den andra

På Twitter har jag nu läst hur människor uttalar sig om följande notis och här sitter jag och tänker att jo, å ena sidan. Om det är så att det just handlar om rätten att vara homosexuell så är det klart att man ska ha den. Men sen å andra sidan, varför ska man ha med sin partner till skolan? Jag tänker att rent teoretiskt skulle det ju kunna vara så att även heteros fick tillsägelse om de vill ha med partner i klassrummet eller undviker lektioner till förmån för korridorhångel.

Missförstå mig rätt, jag är verkligen för lika rättigheter för alla oavsett vem de väljer att ha sex med (allt med invändningen att all sex ska ska inte bara frivilligt utan villigt från alla inblandade). Om det finns det ingen tvekan. Jag är också för att vuxenvärlden ska ge tjejer/kvinnor samma rätt till sin sexualitet som killar/män har.

Det som gör mig lite betryckt är mer det att vi vet så lite om vad som har sagts och gjort just på den här skolan. Och så springer alla och plötsligt är alla lärare på detta Varbergsgymnasium homofober. Det är klart att det bleve inte mycket till tidningar om man bara rapporterade om sånt där man har alla sidor av en historia men visst kan jag tycka att man kan hejda sig lite innan man drar iväg och tar en sanning för sanningen.

Ena veckan är skandalen att det omhändertas barn som får fara illa i fosterhem utan att föräldrarna gjort nåt och nästa vecka är problemet att socialen av feghet och lathet inte griper in mot föräldrar där barnen far illa. Bägge delar förekommer säkert men vi kan liksom i de enskilda fallen aldrig veta exakt vad som är sagt och gjort. Sekretess göra att vi bara får en bit sanning. Jag tänker att det borde de luttrade mediekonsumenterna som upprörs över denna TT-notis veta. Kanske har hon rätt och det är en förstockad lärarkår eller så kanske det handlar om lärare som vill att skolarbetet ska gå före på skoltid. Vem vet? Inte jag i alla fall grundat på vad som stått i en tidning.

Ibland önskar jag att jag inte var så å ena sidan och å andra sidan. Det måste vara lättare så att inte alltid tänka men vänta nu, kan det vara så också.

9 kommentarer

  1. Man har själv lite glädje av att kunna se saker från flera håll, tänka sig alternativa scenarior. Fast det blir det inga löpsedlar på.

  2. Kan inte låta bli att undra om samma lärare skulle be en hetero elev att tona ner sin heterosexualitet…
    Med tanke på att vi skriver 2012 så förstår inte jag läraren, men vad vet jag…

    • Men det är ju just det vi inte säkert vet, hur läraren verkligen uttryckte sig. Var det just det homosexuella så är det bedrövligt. Är det ok för heteroelever att ha partners med på skolan så ska naturligtvis även flatan få ha det.

  3. Tomas

    Jag är lite nyfiken. Vad är skillnaden på frivilligt och villigt?

    • Ptjaaa, t ex den skillnad från som ligger i att sälja sexuella tjänster och att älska med någon man är pilsk på. Det är väl det tydligaste exemplet och som också visar att frivillig kan vara ett rätt flytande begrepp. Sex mot husfrid, sex mot gåvor, sex för att inte verka trist och frigid. Listan kan göras lång på frivilligt om än inte alltid så villigt sex.

  4. Att undervisa hormonstinna tonåringar kan inte alltid vara lätt. Deras tankar och gärningar flyger lätt iväg åt oönskat håll. Vi får hoppas att lärarens tillsägelse var partnerpreferensneutral, eller hur man ska uttrycka det.

    • Det var ett härligt sammansatt ord. Såna gillar jag!

  5. Som du säger, vi vet nu inte vad som sas på skolan. Men att ha en partner som inte går på skolan hånglandes med en elev på skoltid… Ärligt talat tycker jag inte att det är OK, oavsett val av partner, jag vill inte ha del av sådant privatliv när det gäller någon. Ja, och hångel är nu inte riktigt detsamma som litet puss&kram, inte i min bok iaf.

  6. Ofta så regerar vi på rubriker utan att veta vad som egentligen hänt eller blivit sagt. Tidningar vill sälja, vill fånga vår uppmärksamhet.
    Kan man ta med sin partner till jobbet och hångla lite granna oxå eller gäller det bara om partnern finns på samma kontor, är det ok då?

Kommentera

