Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Fredagen den trettonde och de tankar det väcker

I Sverige är vi ju mycket för att liksom fira i förväg. Vi firar påskafton men framförallt kanske midsommarafton och julafton säger nåt om hur jag tänker. Vi firar liksom t ex Jesu födelse dagen innan sen har vi inte rätta knycken för att fira juldagen så där vidare värst, julotta för en del men en majoritet sitter ändå mest och bara pustar på juldagen. Detta har jag tänkt på.

När man är lite äldre går tiden fortare. Någon beskrev det som att varje tidsenhet liksom ställs mot tidsenheter man redan levt. Ett år när man är fem är långt. Det är en femtedel av ens liv. När man är femtio är det bara en femtiondedel som ju är mycket mindre. Tiden går också extra fort när man har roligt.

När man är fostrad i en anda av att ta till vara saker är man inte alltid så hysterisk när det kommer till bäst före datum. Maken är lite mindre hysterisk än jag som ändå tänker att men jösses, hur skulle ett paket socker liksom kunna bli rent otjänligt över en natt? och man kan visst lukta och smaka på mjölken. Kryddorna som gått ut är nog inte skadliga, mer smaklösa men inte skadliga. En del datum är jag mer respektfull inför. Jag kollar noggrannare på fiskkonserver än på socker som ett exempel. Att få botulism av en burk sill verkar troligare än att få det av strösocker.

Vi renoverade köket i våras. Det innebar att alla köksskåp revs ut. Allt som var i skåpen fick hitta nya platser. En del saker har liksom sina mer givna platser. Kastruller i närheten av spisen är ett sånt exempel. Det finns också saker där olika människor tänker olika om vad som är den givna platsen. I lådan under köksbordet eller översta skrivbordslådan i höger hurts var min givna plats. Makens givna plats var en hylla i städskåpet för samma sak.

Nu kanske vän av struktur undrar hur ska hon få ihop denna historia?

För lite sen bad jag maken att kolla var vi hade passen. Jag hade på känn att han lagt dem på ett fiffigt ställe efter att köket fixats. Pass är bra att ha om man ska utomlands. Han hittade passen i går kväll. De låg där han trodde han lagt dem. Datumet hade dock gått ut på makens pass … Han som fixade ett nytt alldeles nyss för fem och ett halvt år sen. Ett glatt firande blev det av fredagendentrettondedagsafton. Idag börjar makens semester och hundvakten är på väg.

11 kommentarer

  1. Passen ja…inom EU ska man ju inte behöva det har jag hört…så jag skippar detta med pass jag och hoppas det fungerar😉

    Måste säga att jag tycker detta med tiden passen gäller är för liten…mitt leg då…5 år….passen har väl också det…varför i hela friden kan man då ha ett körkort i 10 år?

    • Men då ska man ju ha sån där EU-legetimation och det har vi ju inte heller.

      • Ja just det ja…det är ju det jag har istället…glömde…!

  2. Jag har rest en del nyligen och på flyget vill de att man har pass även inom EU. Förutom om man reser inom Norden, men säkrast är det nog att ha med sig det ändå. Fast när jag tar en tura så har jag ju inte passet med… Haha!🙂

  3. Ja jissus….tiden går alltför fort. 5 år, ja men det va ju alldeles nyss…

  4. Gun

    Ja pass måste man ha även inom EU. Eller nationellt id-kort utfärdad hos polisen. Undrar hur många som inte vet det.
    Städskrubben var ju också ett ställe att förvara passen på.🙂

    • Däremot får inte dammsugaren bo där om maken får bestämma.

  5. irrhönan

    Don’t mention the war. Passförnyelsen från helvetet får man gå igenom vart femte år som utlandssvensk. Fem år går otroligt fort, oavsett ens ålder! I alla fall när det gäller att stå med hatten i handen på svenska ambassaden i Kbh och hos farbror polisen och hos kommunen och alla instanser som jag hade fatt i innan jag äntligen fick dokumentet i min hand. Och då ser jag inte klok ut på bild, men det är en annan historia. Gudskelov ska jag bara skämmas ögonen ur mig i fem år…😉

  6. För att göra hela historien kort så slipper du storstäderna;-)
    Synd faktiskt…
    Kolla om man behöver fortfarande pass för resor inom EU, om ni nog ska till EU länder vill säga.

  7. Men går det inte i ett nafs att få ett nytt pass nu? Håller tummarna att det grejar sig…

    När vi har bilat genom Europa dom senaste åren har vi inte visat pass en endaste gång. Finns inga kontrollanter alls vid gränserna. Inga som syns i alla fall. Dom fikar väl eller nåt. På flygplatser vill dom dock alltid se pass.

  8. Passen är bra att ha i ordning… De är bra till mycket, t.ex få ut skattekort i Norge. Då duger inte svenskt körkort.

Kommentera

