Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Hemma igen

Till sist kom vi alltså iväg på vår Europaturné. Ett tag trodde jag allvarligt att makterna försökte säga att vi skulle hålla oss hemma. Det var passet, färjebiljetter och en massa som makterna försökte för att kommunicera med oss men iväg kom vi. Siktet på Karlskrona till att börja med. I höjd med Nyköping blev vi svultna. Vi passade på att äta lite och hittade en tygaffär med 50% på alla tyger.

På båten kom vi och morgonen därpå var vi i Polen. Siktet var ställt på Tatrabergen och efter en övernattning nådde vi fram. Det hade nog kunnat vara ännu vackrare om där bara inte varit så mycket moln ivägen. Nu var det vackert. Väl över på den slovakiska sidan av bergen sov vi en natt på ett gammalt sanatorium där en hel del var sig likt från forna dagar. Det var nåt med den frukostmatsalen. Hotelldelen var helt ok, maten på haket bredvik var helt ok och om sanningen ska fram var det mesta mer än ok men vi drog vidare i alla fall.

Vi skulle till Lednice.

En gång hörde jag att slottsherren byggde sin hemlängtande fru en egen minaret av pur kärlek. Sant eller inte?…

Slottsparken är fantastisk. Ni fick se e bild av slottet i ett tidigare inlägg. Där lodade vi en heldag. I slottsparken, åkte flodbåt till minareten, lodade tillbaka. Lite så var det med det. Markerna där, som var slottets låg förr långt in i det som idag är Österrike. Där finns också den vinodling som finns i Tjeckien. Kanske inte viner man åker en extra sväng för att köpa men det finns ju öl också.

Dagen därpå stod Moravsky kras på programmet. Utsikten beundrades, linbana åktes, grottur företogs och till sist en tur med båt på den underjordiska floden.

Stalagtiter och stalagmiter

Att den här formationen kallades för nåt med ängel undrar man inte på

Sen började resan bli lite mer av transport. Maken den födde tidsoptimisten hade bokat en biljett på färjan från Tallin. Ingen biljett fanns för lördagen så det blev på fredagen för att hinna hem innan hundvaktsHumlan behövde vara hemma igen. Några extra dagar för att ta Östersjökusten i lugn och ro hade inte skadat. Inte hade det gjort nåt om de polska vägarbetarna hade tagit en bit väg i taget heller. Nu var det mil efter mil med vägarbete. Sen måste jag lite elakt få säga att det vilades en hel del på spadarna. Jag har aldrig sett vare sig så mycket vilande vägarbetare, gatflickor i rena skogen, storkar eller mistlar som i Polen.

Maken var rädd att han höll på att bli utan all sin goda karma och påstod att jag åkte snålskjuts på den så på en bensinmack togs en polsk student upp. Han såg verkligen utan att vara it-studerande från Krakow på väg för att klättra i berg. Rejäl ryggsäck och rejäla kängor knutna på den, själva ynglingen hade det lite lätt knotiga och nördiga utseende han nog skulle haft om en amerikansk filmregissör skulle ha med en it-student från Krakow i en film. Tur var väl det att han plockats upp för hade vi kört på gps:en hade vi kanske varit kvar utan visum i Vitryssland nu och det är vi inte.

Hur som helst har vi haft det bra. Jag tror turen ska göras om vad det lider. Modifieras med de erfarenheter vi har, göras långsammare med mer tid men jag måste säga att det är nåt med de forna öststaterna som jag gillar. Kålen, ölen, kontrasterna? Jag vet inte vad det riktigt är jag bara gillar att skrota runt i de trakterna. Lätt var det att hitta husrum, billig mat och helt ok mat för såna som mig som tycker att en meny där jag bara fattar nåt enstaka ord är en spännande utmaning och som gillar den lite stabbiga husmanskosten man får för det mesta. Alla dagar äter jag hellre dagens på en polsk vägkrog än på donken tror jag bestämt. För jag också komma till älsklingslandet Tjeckien och få en Svíčková ibland är min lycka fullständig.

Svíčková, nötstek, knödel och en vidunderlig sås på rotfrukter som lagats med köttet och lite grädde. Den traditionella garneringen är en gräddklick med lingon på som ligger på en citronskiva. Må hända ska man smakat för att se hur gott det är men ni får tro mig.

11 kommentarer

  1. Det hä’r var roligt att se för det är något helt nytt för mig som aldrig varit i dom här krokarna, jo till Tallin har jag varit en gång. Så nära men ändå så annorlunda. Roligt att få se

  2. Ja jösses..det var en resa det. Välkommen hem då :))

  3. Vilken härlig resa ni kom iväg på. Ser fram emot fler bilder😛

  4. Låter som en bra resa i allra högsta grad, men den där nötsteken, ligger den under såsen?

    • Jepp, där gömmer den sig.

  5. Tack för den fina sammanfattningen av er resa. Ni hann ju med otroligt mycket på den korta tiden. Precis som du gillar vi de forna öststaterna. Många positiva överraskningar framförallt i matväg. Polen är ett av våra favoställen faktiskt, Tjeckien verkar också vara värd ett besök. Hursom välkommen tillbaka!

  6. Wow sicken semester! Och vad sugen man blir på att göra något liknanade!

  7. Vilken resa! Det SKA vara lite spänning inblandat (som vägarbeten och så…)🙂

  8. Tjeckien är ett underbart resmål, jag var där senast i april 2000 och det känns alldeles för länge sedan. Att ölet är bäst i världen vet säkert de flesta öl-vänner, men maten kan också vara helt gudomlig. Just Svíčková har jag aldrig haft förmånen att smaka men det ser ju fantastiskt ut.
    Men var är själva nötsteken? Redan i skribentens mage eller?

    • Numer är den nog inte ens där. Den ljuvliga rotsakssåsen döljer två ganska små skivor.

  9. Maten du beskriver låter underbart god, jag kan föreställa mig. Särskilt såsen!
    Kul att åka omkring i underjordiska vattendrag med stenformationer hängande i huvudhöjd. Jag har gjort det en gång men fattar i efterhand inte hur jag vågade, jag som är ett sånt fjomp!

Kommentera

