Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Inte sex

Men väl halv sju. Då kom vi iväg vovven och jag på den folktomma promenad vi skulle ta lösa och lediga utan koppel. Närmast hemmet får kopplet vara på tänker jag för om det kommer nån stackare som jobbar och trampar trampcykel till jobbet. Var det så där folktomt? Inte då. Den första vi möter är en kvinna. Här i småstaden nickar man eller hejar när man möts. När jag hejar lite så där som man gör på folk man inte känner säger hon HEJ! Hon får nåt alldeles varmt i blicken och min stackars morgontrötta hjärna går igång på högvarv. Vem är nu detta?!? Det var inte mig hon ville hälsa på det var voffs. En rottisälskare, var det. Två hade hon haft men nu jobbade hon för mycket. Vovven var visst lik hennes senaste. Vi kunde konstatera att de är speciella hundar rottisarna. Jo, jag förstår varför folk tycker att de ser otäcka ut men jag kan liksom inte se det längre. Jajja, vad henne beträffade verkade det som om han kunnat vara okopplad lika gärna och helst fått följa med henne hem.

Nästa människor var tre stycken bärplockare. När de var passerade var vi faktiskt ensamma ett tag. Vi knallade på en stund och tog en lite annan väg tillbaka. När vi kom till elljusspåret var där fullt pådrag med traktor som skulle fylla på vad det nu är man fyller på i spåren. Trasigt trä som luktade tjära. Det ville vovven rulla sig i. Så mötte vi en labrador med en husse. Vi passerade ett hus med skällande golden också innan vi var hemma. Inga problem och lätt är han att koppla upp när man får syn på folk och hundar men det där som jag trodde att tidig morgon skulle ge en skogen för oss själva, njaäe, inte riktigt så. Förutom tjärdoftande barkflis har hälften av oss också passat på att rulla lite skönt i ett surdike. Hälften av oss skulle behöva en dusch till och med mer än den andra hälften.

9 kommentarer

  1. Det känns nästan som om du behöver gå upp ännu tidigare för att vara ensam med vovven ute i spåret. Men morgonmötet med den rottisälskande kvinnan var ju riktigt kul.

    PS. Även i huvudstaden Stockholm hälsar man på varandra om man är i skogen;-) DS

    • Här hälsar man inte på gågatan men så fort man kommer ut i ”förorterna”.

  2. Miss E rullar sig gärna i aromatiska högar av okänt ursprung. Oftast hinner jag stoppa henne men inte alltid. Herr Hund går tack och lov bara förbi. Här möter man mest hundar antingen vid sjutiden eller niotiden. Beroende på om man jobbar eller inte misstänker jag.

    Ha en fin dag!

  3. Du får helt enkelt gå upp tidigare. Fyra eller tre kanske?

  4. hälften av er hade alltså en riktigt härlig morgon🙂
    Sv: jo, döda fallet är speciellt, det var andra gången jag var där
    kramar

  5. Ruth in Virginia

    ”Tjärdoftande barkflis…” Total nostalgia för mej. Min far var skogvaktare – hade hand om Billeruds-skogarna kring Grangärde. En del skogsarbetare bodde i en stuga bredvid vårt hus. Dom köpte mjölk hos oss, och när dom kom in i köket, kände man lukten av nybarkade tallstammar. Skidåkning eller promenad förbi en barkad timmerhög – himmelskt!

    Undrar om det finns nån parfym som luktar som tjärdoftande barkflis? 🙂

    • Min morfar var skogsarbetare. Kom nån på att göra lukta gotten nysvett ( ej gammal intorkad och unken), trä och skog och piprök tror jag att jagg skulle sitta i knäet på alla som bar den.

  6. För mig, ser inte rottisar hemska/elaka ut. Kan bero på att jag enbart känner väldigt fina o väluppfostrade sådana! Allt hänger på ägaren, o ni verkar vara fantastiska hundägare, då får man en mysig hund=D
    Du får nog gå upp ÄNNU tidigare;)

  7. Vilka morgonpigga rackare! I min trädgård hade du kunnat ha honom lös långt in på dagen…😉

Kommentera

