Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Jo, jag borde lagt dem i frysen

Jag äter skaldjur det gör jag. Det är väldigt få saker som jag verkligen vägrar äta. Grillad kotarm känner jag är onödigt att prova ens om jag är på äkta argentinsk asado, sniglar och ostron har jag hittills fegat ur för men annars är det inte mycket som jag bara inte äter. Så har vi lite fler saker som jag kan äta om det serveras men som jag inte skulle köpa själv. Fänkål tycker jag inte är gott. Jag tycker inte så mycket om lammkött, rosmarin eller selleri heller. Färska champinjoner kan också gärna få ligga för min del. Det innebär inte att du behöver tänka på det om du skulle bjuda mig på middag. Det funkar och jag kan hålla god min och kanske rent av tycka att din variant på lammstek var över förväntan god.

Jag äter inte hästkött heller om jag vet att det är det. Helt irrationellt eftersom jag tycker att vi borde äta vårt hästkött själva när det nu är bra kött och det faktiskt behöver slaktas hästar av olika anledningar. Min morfar som hade häst för sitt skogsarbete och lilla jordbruk hade som princip att man inte äter upp en arbetskamrat. Det sitter så pass djupt i mig att jag aldrig skulle köpa hamburgerkött för att lägga på en smörgås. Nu gissar jag att jag serverats en och annan oxfile som växt på häst på krogen under åren och inte tror jag att det är hela världen förutom det där med att man inte ska luras. För det tycker jag av princip att man inte ska när man säljer saker. En ko är en ko och en häst är en häst. Torsk är en sak och Alaskan Pollock en helt annan.

Så har vi det här med skaldjur. Det verkar som om de som gillar dem gillar dem jättemycket. Jag är mer sval. Nog kan jag tycka att de piffar till en fiskgratäng och visst är det gott med en räkmacka nån gång men så där himla gott vet jag inte om jag tycker att det är.

Trots denna min lite svala inställning till dess djur åts det räkor här för tretton dagar sen. Kommunen här vill att man lägger ut matavfall i speciell tunna. Man ska förpacka det i papperspåsar. Inte tänkte riktigt jag på hur det blir under två sommarveckor i väntan på nästa sopbil. Inte tänkte maken på det heller som ändå är den som har den mer gedigna erfarenheten av sagda djur.

Well, idag firar vi och våra grannar! Flugorna sörjer.

7 kommentarer

  1. Åh kan tänka mej doften,tur det inte varit stekande sol varje dag…men sjysst att hitta ett ssätt att fira =))))

  2. Själv äter jag inte lamm, kalv eller häst. Går bara inte!

  3. Oooops! Lukten måste ha varit av en väldigt intensiv sort gissar jag. Har samma smsk som du ungefär, men älskar lamm och kräftor. Räkor tål jag inte. Sniglar är goda, fårtestiklar likaså;-)

  4. Jag äter det mesta, men gillar inte morötter. Precis som du kan jag hålla god min och dom slinker ner (eller över på Anders tallrik när ingen ser, han älskar morötter). Så tveka inte att bjuda hem mig🙂

    Jag har till och med ätit åsna och vetat om att det var åsna. Hon hette Carmecita.

  5. Luktar inte gott sånt…urk 😦

    Själv kan jag ju äta skaldjur emellanåt…fast jag har ingen direkt lockelse för det som många andra…hummer & sånt har jag aldrig förstått varför det ska vara så fint att äta..det är ju för höga djävulen bara en varelse som kryper på botten av havet bland massa slam o skit..nä..urk..inte min grej😉

  6. Det gäller att planera så man äter i rätt tidsperiod.

  7. Tjötar om det där att frysa skalen i väntan på sopbilen igen🙂

Kommentera

