Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Kalla mig lättroad

Men i den stor tröttheten efter dag två på jobbet läste jag en inköpslista till det stora kalaset som går av stapeln (här får gärna språkfanatiker påstå att bara båtar kan det) på lördag. Bland en massa annat ska det inhandlas 103,6 ägg.

Jo, det är för det stora kalaset jag bakade i helgen. Själv kommer jag ju inte att kunna vara på plats vare sig för att handla på torsdag eller hacka saker på fredag. På själva lördagen ska jag göra vad som behöver göras och hoppas lite att det blir tid för en festmakeup a la mors egen Humla och tänk om allt skulle gå så smidigt att hon hinner förlänga mina ögonfransar också. Jo, lite flärdfull är jag allt men hur ofta har jag femtioårskalas?!? Och nu behöver ingen utbrista i nåt grattis för det gjorde ni faktiskt i våras då det hände. Nu är det bara så att vi ”smidifierat det hela och samfestar ett antal väninnor och jag.

Risken att jag kommer att vara alldeles matt där vid fjällets fot när det hela drar igång är överhängande. Första veckan på nytt jobb och så resa till fjällets fot och party på det …

4 kommentarer

  1. Kan kvinnor föda 3,2 barn så är det väl lika enkelt med äggen! Och det låter väldigt ambitiöst alltihop!

  2. Låter som att du kommer att somna ovaggad😀

  3. Oj, 103 ägg! Skulle kunna bli en gigantisk spettekaka, säger jag som har ursprung i Småland. I min fars föräldrahem gjordes gärna storkalas med gigantiska spettekakor. Man kan kanske säga att storleken på spettekakan var ett mått på kalasets betydelse. Men nu var det kanske i Norrland ditt kalas går av stapeln och då blir det naturligtvis nåt annat.

    • Nån spettekaka blir det då rakt inte. Ett lamm på spett kan det bli.

Kommentera

