Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Fast en annan sak kom jag också på

Vi måste byta toastolen nere. Söte snickarn har kontakter med en pålitlig rörmokare. De tycker att vi ska beställa. Det är viktigt att jag tycker nåt om sagda möbel. Nu undrar jag bara efter att ha studerat en katalog, vad är det som gör lyxmodellen så extra lyxig? Jag menar vad har man en toastol till? Det är det ena, det andra och så städar man den. Hur lyx kan det liksom bli?!? Tretusen kronor lyxigare ser det ut som på prislappen. Vad exakt får man för finesser då? Vi pratar alltså inte om inbyggd bidé med varmspolning av liten rumpa utan om ”vanlig” toastol. Allvetande bloggosfär, hur förhåller det sig med det där?

17 kommentarer

  1. Mitt störda ex hade mani på design alltså köpte han en jättedyr toastol i lyxmodell som var så jävla knepigt utformad inuti att ”allt” hamnade på porslinet istället för att ramla mer i vattnet. Det var väl lyxigt värre?

    • Det låter liksom lite tyskt fast där kan de ju liksom ha en hylla där det hamnar om man vill kolla in vad man gjort. Skummelt.

      • Nå, det störde exet kollade inte ens vad som hamnade där utan la bara på locket😦

      • Män verkar överhuvudtaget lite obekymrade. Om man nu ska unna sig att generalisera på ett sätt som man ska akta sig för egentligen. Vi kan väl säga att jag t ex aldrig står och skvättkissar på muggen här hemma …

  2. Vi valde en basic. Skit samma liksom😉

  3. Det enda (ända?😉 jag tänkte på när vi skulle ha två nya to-or var att de med tanke på ålderdomen skulle vara lite högre än standadto-orna.

  4. Tror också det är höjden. Vilket faktiskt är himla bekvämt oavsett om man ska göra ettan eller tvåan.😉

  5. Och att själva sittringen ska vara just rundad och inte fyrkantig – det lärde jag mig hos Steinbeck, tror jag det var.

  6. Provsittning vore ju inte fel i såna här sammanhang;-)) Men det har jag aldrig sett någon försäljare erbjuda.

    Vi har nog valt standardmodeller där vi har byggt hus eller bytt ut.Men nu ser jag att det börjar komma såna här japanska modeller med finesser och en display för dusch, tork, rengöring av toasits osv. Kanske vore kul.

  7. Har läst kommentarerna och shit! Folk kan sina dassstolar helt klart. Själv hade jag satsat på en vit i porslin.😉

    • Det lutar åt det.

  8. Jag köpte en blå, designad toastol 1986. Med tryckknapp! (Då fanns det nästan bara dragknappar). Den var svindyr, men jag köpte en som var lite missfärgad på baksidan (den som ändå stod mot väggen) och fick den för en spottstyver.

    Sen dess har jag inte brytt mig om annat än funktionaliteten🙂

  9. Jag instämmer i znogges kommentar😀

  10. När vi renoverade badrum och toalett tänkte vi bara på designen när vi köpte toalettstolar men ujuj… fel tänkt. Det är STOR skillnad på dassholkar!

    Vi har vägghängda med dold cistern (smidigast att städa!). Den dyra ”snygga” designade vi har är skitkass. Den spolar inte ordentligt utan bara drar vatten men får inte med sig det den ska ner. Den ”fula” är obekväm att sitta på (vilket är bra för då blir det inga långsittningar) men svosch va den spolar rent bra! Utan knappt nåt vatten alls försvinner allt!

    Mitt tips är att fråga hur de spolar. De ska spola ”bakifrån” liksom, tror jag. Vår dåliga spolar i framkant och det är kasst. Att provsitta är inte dumt heller. Med byxor går ju bra, det går ju ändå att få en känsla.

  11. HAr ingen koll på ”skitsaker”😀

  12. Om den åtminstone kunde sjunga ”här kommer pippi långstrump” när man spolade..men icke sa nicke😦

Kommentera

