Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Hur har jag då haft det?

Jo, tackar som frågar himla bra. Hysset ska ni få höra när en av hyssmakarna har fixat ett litet pip eller tre. Till dess får ni vara nyfikna. Festen var en historia med närmare 150 gäster. Incheckning till att börja med med påsar och och namnskyltar. Så tipspromenad med temat sjuttiotal, kolbullar och ett uppträd(and)e av jubilarerna som rev av lite klämmiga bitar. Ett demonstrationståg med krav som ”Mer sol, mer semester” och i vimlet syntes skylten ”Jag vill ha en radiostyrd monstertruck” bland annat. Koll på sjuttiotalsutställning och så grillmiddag, glass och liten kakbuffé, bar, orkester och dans. Korv och bröd på småtimmarna. Sonen sjöng traditionsenligt ”Åh vad det är skönt att vara naken” för lilla mamma. Av någon anledning brukar de göra det han och hans vänner på större kalas ”annars vet man inte att det varit kalas”. Alla jubilarer behöver få höra den. Det lilla kompisgänget har dessutom en särskilt talang för att kunna sjunga glatt, frejdigt och i minst en tonart fler än det är deltagande ynglingar. Lilleman själv berättade om hur han en gång i ett knivigt läge när han trodde att räfst och rättarting var på gång från hans morfar klarat sig genom att sjunga en sång för samme morfar och då också valt den.

Jag lägger till låten han sjöng Lilleman. Den är inte så finstämd ens i detta framförande. Lyssna på egen risk säger jag.

Själv var fin som en ficklampa. Makeupad enligt konstens alla regler och med håret fixat och fluffat. Kameran som jag tog med och uttrustade barnen med för dokumentation är på vift och inte vet jag hur mycket de hann fota heller. Nåja, det kommer att komma dokumentation i alla möjliga former bara jag ger mig till tåls än minns jag hur det var.

En lite märklig med mycket mysig historia är denna. När vi gifte oss maken och jag var jobbarkompisarna J och M där. J hade flyttat till huvudstaden men som en favorit jobbarkompis var han en självklar gäst. Under åren tidigare hade M och J varit på mången firmafest tillsammans som singlar men då den natten tände det till. Deras förhållande har alltså sin start i vårt bröllop. Bara det är rysligt romantiskt. De var så klart bjudna även på femtioårskalas men kom inte. Tidigt i morse föddes deras dotter nr två. Tanten blir lite blank om ögonen. Det är nåt med kärlek och nyfödingar som gör att tanten blir sån.

Så finns det fler saker som får mig lite nöjd och glad. Det är när ”gamla” par, såna med vuxna barn ser på varandra tvärs igenom ett stort rum med ett liksom ”där är du ju, har du det bra”. Det går ett lite märkligt kärleksfullt energistråk genom rummet när man får syn på det. I natt såg jag ett sånt. Jag samlar på sådana.

Lite så var det. Tre gick jag och la mig ”i går”. Nu går jag nog och lägger mig nu. Det är skillnad på olika.

8 kommentarer

  1. Ja, du har haft det bra på alla vis 😛 Men partykonditionen, hur är det med den?

  2. Det låter som en strålande helg…

  3. Gun

    Haha, rolig låt! Låter som en underbar fest. 🙂

  4. Lät som ett toppenkalas 😀

  5. Himla kul med såna fester förstås! Och du överlevde ju om än lite sliten!

  6. Börjar förstå att Selma har gått och blivit vuxen på riktigt! Ett stort GRATTIS från Jönköping och lilla mig! Du verkar ha blivit firad med mycket värme, skratt och kärlek – härligt!

  7. Underbart! Och sicken häftig låt!! 😀

Kommentera

