Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Såna är de helgerna

Fort går de. Det var fredag och plötsligt är det söndag. Förutom husmoderligheter av typen storkok och matlådeframställning vet jag allvarligt talat inte om jag gjort så mycket. Jag var och klippte mig förstås. Jag var riktigt fin när jag var klar hos frissan men ett ihärdigt regn gjorde att det fina var kortvarigt.

Ganska mycket har jag tänkt. Arg har jag varit och mot mina vanor har jag skrivit på namnlista för den utvisningshotade tvååringen. I går skrev också en gammal jobbarkompis att det nu är ett år sedan flickan försvann som de var kontaktfamilj för. Ett ensamkommande flyktingbarn som efter att inte fått uppehållstillstånd har varit helt försvunnen. Den oro de känner, frågorna från de egna ganska små barnen, det har jag tänkt på. Maken säger syrligt ”att ja, en tonårsflicka kan ju alltid försörja sig och hitta någonstans att sova”. Vi båda tänker på det hur fullständigt vidrigt livet kan bli för en tonåring ensam i världen. Hur många som utan skrupler kan tänkas vilja dra fördel av hennes situation. I bästa fall ett svartjobb med boende av sämre sort och i värsta, där har vi allt för väl utvecklad fantasi. Så har jag spelat den här och konstaterat att Euskefeurat som så ofta träffar så rätt. ”De saknade skäl för att stanna, är det de eller vi som saknar själ.”

9 kommentarer

  1. Det måste mycket till innan föräldrar skickar sina barn till ett vilt främmande land. Kram

  2. Jag träffade förra året en flicka som kommit med familjen till Sverige, familjen sitter nu i fängelse, men hon måste åka hem till släktingar. Dom släktingar som sålt henne till olika män sedan hon var 13 år gammal. Som knappt kunde sova hos jourfamiljen första veckorna för hon antog att mannen i familjen skulle komma in om nätterna. Flickan som är omyndlig. Som inte kan bestämma själv måste åka tillbaka för att ”familjen” är viktig. Tjena…

  3. Någon silar mygg och sväljer kameler! Det finns helt andra personer som borde utvisas här ifrån…

  4. Usch ja, det finns så mycket att uppröras över, det är en omänsklig värld. Jag skrev också på, det är rent vansinne om flickan utvisas.

  5. Man blir så förtvivlad. För ett par år sen hade jag anledning att i jobbet prata med migrationsverket, och jag försökte – ‘men hör du inte själv hur underligt det här faktiskt låter?’ – det var något som inte var lika hjärtskärande, men ändå rätt förfärligt, men det fanns ingen respons alls. Och jag tror inte att dom som arbetar där är onda människor, men ‘kulturen’ eller vad man ska kalla det, gör att vanliga tankar bara inte dyker upp. Tydligen. Tyvärr.

  6. De inriktar sig på lite fel personer. Små barn, det är ju väldigt kaxigt att hoppa på dem…

  7. det finns SÅ många människor som det är synd om, det är verkligen skrämmande
    kramar

  8. heerta

    Bedrövligheterna sprider ut sig.

  9. irrhönan

    Euskefeurat säger allt i få ord. Hemskt är det.

Kommentera

