Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Inte då

Jag blev då så dyster till sinnes av mitt uppdrag att jag bara ville hem och äta tröstemat. Min nr ett tröstemat är stuvade makaroner och korv eller vovv och gloner som lilla Humlan kallade det när hon var liten. Märkligt, men kanske är det det att det är barndomens vardagskäk och lägger sig tillrätta som en trygg klump i magen.

En annan sorts tröstemat vore pannkakor värmda i mjölk. I en tid före micron gjorde mamma så. Det blev liksom så lagom gojsiga men inte för sladdriga och så iskall hjortronsylt till det. I min barndom fanns det bara två sorters sylt. Lingon och hjortron, mamma befattade sig inte med andra bär så var det så bra med det. Jag minns att det var riktigt fest om man var hos någon annan och de hade hallon- eller jordgubbssylt till sina pannkisar. Själv får jag inte till det. Det blir bara en slabbig röra.

Jag minns också en märklig sommar då pappa mest varje dag kom hem från bärplockning liksom knäande. En plastsäck i ryggsäcken och en hink i varje hand. Den sommaren fattade mamma ett revolutionerande beslut. Man fick äta årets sylt trots att fjolårets inte var uppäten än. Hon hyrde också ett helt kylrum på sitt jobb för att förvara all hjortronsylt i. Hylla efter hylla var det. Hade inte pappa fått slut på semester vet man inte hur det slutat. Att lämna bär att ruttna på myrarna frivilligt var liksom en omöjlig tanke.

Så hade jag det. Varje gång jag på bättre kalas bjuds på glass och varma hjortron känner jag att jo, det är väl gott men kunde man inte bjuda till lite om man nu skulle ha kalas. Sen skäms jag lite och inser att det var min vardagssylt det där för de flesta andra har det inte varit så.

19 kommentarer

  1. Det som hör till vardagen uppskattar man sällan på det vis som andra gör! Nu tycker jag i och för sig inte om hjortron men ändå…

  2. Stuvade makaroner och korv (och ett halvt ton parmesanost) är sååå gott, fast det landar som en sten i magen.🙂
    Jag har efter noggranna undersökningar kommit fram till att grädde och sylt på pannkakor är gott men jag orkar bara en då typ. Men om jag bara har det tråkigare alternativet socker så kan jag klämma en himla massa. Så nu är grädde och sylt uteslutet.😉

  3. Åh hjortron! Såna mängder fanns inte i min barndom, men dom som fanns blev infrysta och så småningom rårörda. Och nåt som liknade fasters björnbär har jag aldrig smakat sen.
    Och du fick mig att tänka på farfars plättar, ljust gräddade, med socker. Farfar och jag.

  4. Hjortron är rena festen för mig trots att jag också är uppvuxen med bärplockning och syltkok.🙂

  5. irrhönan

    Åkerbärssylt är nog den lyxigaste sylt jag vet. Försiktigt plockade bär vid strandkanten i stugan, och nog till att alla fick sig en liten, liten klick.

    Hjortron älskar jag. Det är lyx för mig – så sällan fick vi det…😉 Fast jag gillar all slags sylt. Hallon och blåbär är favoriter.
    Och nu står det på mitt köksbord sex burkar marmelad, av kvarblivna äpplen, päron och plommon, Hellre gör jag sylt och marmelad än kastar. Nånting danskarna inte alls förstår sig på.

  6. Det där med mat och favvisar är inte lätt. Hjortronsylt fanns inte i min värld när jag växte upp och jag kan fortfarande minna när jag åt det första gången, inte alldeles bästa sylten. Den går att äta varm till kall glass men inte för mycket. Här finns en del att plocka men jag får inte med mig gubben så vi köper numera.

    Stuvade makaroner och stekt korv är verkligen gott, men det kan jag ju bara drömma om!
    Ha det gott!

  7. ullebengtsson

    Jag tror du är något på spåren när du tänker att bardomens mat bli vuxenlivets tröstemat. Hoppas det löste sig, det som gav sug efter korv och makaroner.

    • Njaäe, löser sig gör det inte som så men livet går vidare med ett konstaterande att det ÄR synd om människorna.

  8. Tänk ändå att så mycket av uppväxttidens mat ligger kvar i minnesbanken, Både sådant som man tyckte om och längtade efter … och sån´t som man tröttnade på. Smak-, konsistens- och doftminnen…Här i Västra Götaland startade man för några år sedan ett projekt för att lyfta fram ”Kalvdans”. (Dvs råmjölkspudding) Det kom att bli en mycket exklusiv dessert för ”finare” restauranger.. För min del är det vardagskvällsmat och inget annat..
    Hjortron smakade jag först i vuxen ålder och – ja det känns fortfarande riktigt lyxigt när man får en burk från någon lite längre uppifrån landet.

  9. Skogsnuvan

    Tänk så trösterikt mat kan vara precis som du säger så är det väl barndomen som man minns och tryggheten. Nu är ju hjortron festmat. Här hos mig var det tvärt om, hallon och blåbär fanns i massor och vi hade jordgubbsodling så jordgubbar var vardagsmat och man blev nästan less på det. Hallonsaft är fortfarande min favorit men det finns sällan så mycket att man näms göra saft av det och den köpta smakar inte likadant

  10. Stuvade mackisar och korv – DET är lyx det!🙂

  11. Jag älskar stuvade makaroner och korv. Konstigt nog var jag inte lika förtjust i pannkakor som lite, inte nu heller för den delen men sylten gillar jag. Hemma hade vi hallonsylt, jordgubbssylt och blåbärssylt. Jag vet en gång fick vi smaka hjortronsylt som någon hade plockat, vi fick vars en tesked och med andakt så slickade vi oss denna njutelse. Kalvadans och hjortronsylt är ju såååååååå gott!

    Kram

  12. Stuvade makaroner är inte min favorittröstmat men korv kan vara det … kokt korv med bröd från en Sibyllakorvkiosk. Är jag hemma är det något ”fett” som gäller.

    Vi kade förstås inte hjortron som ”vardags”-sylt utan det var hallon- eller jordgubbssylt. Och det var jag nöjd med. Har alltid tyckt att hjortron har så mycket hårda små kärnor för att vara riktigt goda. Men när de bjuds äter jag dem i alla fall med andakt.

    Kram!

  13. Hur gick det med tröstematen?

  14. Pannkakor i mjölk har jag missat. Till stuvade makaroner vill jag ha hemlagade köttbullar och massa ketchup

  15. Bloggtystnad i fyra dagar!!!
    Matförgiftad???

  16. Längtar helt plötsligt efter hjortronsylt.

  17. Gräddade hon pannkakorna och sen stoppade ner dem i varm mjölk? Låter liksom geggigt.

    • Det var när det blivit pannkisar över. Ett sätt att hantera matrester.

Kommentera

