Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Det snöar fortfarande

Min rygg och min armkraft är fortfarande lika dåligt gjorda för snöskottar ändamål. Benstark är jag men armarna är det sämre med. Maken är bortrest. Det är nåt med äkta män och reseplaneringar. Så gjorde den förre mannen också, for bort när det snöade som värst.

För övrigt funderar jag på de föräldrar som rasar mot Julkalendern för att den lär barnen spiritism. Jag är avgjort inte för spiritism, det är inte det men jag har svårt att tro att det är fullt så enkelt att påverka barn. Hade det varit så enkelt att en kvart om dagen i en månad gav bestående resultat är det väl mången unge som växt upp till något helt annat än vad som blev. De lever ju inte i ett vakuum resten av dygnet eller året. Jag tror nog även fortsatt att vi får behålla det största ansvaret vi föräldrar.

Det där sista gör att jag osökt funderar lite extra på det där med att liksom inte ha tänkt igenom vad man vill med uppfostran. Är det att vinna kortsiktiga popularitetspoäng som förälder eller är det att försöka ge unge förutsättningar för att ta både hänsyn och ansvar för att bli vuxen så småningom. Det är en sak man kan fundera på.

10 kommentarer

  1. Jag visste inte ens att folk ”rasade”. jag tycker att det är en rolig kalender🙂

  2. Bp

    1. Välkommen till snökaoset!
    2. Din man är bara ovanligt smart.
    3. Har inte sett julkalendern.

  3. En kass kalender visserligen…men det där ”rasandet” får nån annan stå för….Trolltider är en kalender som heter ”duga” det…fast det var ju troll då förstås…lika illa det kanske🙂

    Nä…föräldrarna får ta det på sitt ansvar..om det nu är så farligt.

  4. Löjligt helt enkelt att anmäla kalendern. Något säger mig att dagens barn är vana vid att se både det ena och det andra. Silar mygg och sväljer kameler…

  5. Skogsnuvan

    Det är så fjantigt så det är inte klokt. Får man inte visa filmer om troll och tomtar och lilla spöket laban heller. Livet är ett spännande äventyr och en saga och barnen har alltid tyckt om att se på sådant. Tänk alla gamla hemska sagor som man läst och ryst till. Va då. Det finns mycket värre som visas på tv hela tiden som verkligen är otäckt för att inte tala om alla tvspel där man ska skjuta ner varalser.
    Vad gäller snöröjning så värker mina armar jättemycket efter två dagars skottning och precis som du så har jag starka ben men svaga armar så det är en pina

  6. Noll koll på julkalendern har jag. Fast med tanke på barnbarnen borde jag kanske engagera mig. Barn är nog mer härdiga än vi tror när det gäller dålig påverkan. En liten julkalender lär inte åstadkomma någon nationell katastrof hos det uppväxande släktet, åtminstone inte i det hänseendet.

  7. Skogsnuvan

    Int är det ditt fel att det snöar. Skulle tro att du tycker det är lika jobbigt som jag. Kanske det blir lite lättare för dig när gubben din kommer hem och tar över. Jag ser med tillförsikt att min son ska komma hem till jul och då minsann ska jag inte skotta ett dugg Det får han göra. Eftersom han bor i Skåne så har han inte fått slita med det så mycket.

  8. När jag var liten så visades inte Pippi Långstrump på TV under några år eftersom hon inte var bra för barnen….

  9. irrhönan

    Jag tänker på mig själv som en del av generationen som överlevde Vilse i Pannkakan…😉

  10. Ja nog borde han ha tänkt på att det kunde komma snö.

Kommentera

