Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Hemma igen

Nu är svärfar ordentligt installerad på äldreboendet. I princip kan vi nog säga att hela julledigheten gått åt till det. Ett litet besök i stan blev det förstås. Lite barnbys, mina egna stora och så lillebrors småttingar. Maken är charmerad så det står härliga till över damen som satt nära, nära i tv-soffan. Storkusinerna blir ordentligt lekta med av den stora lillkusinen. Han håller igång dem. Men annars äldreboendet och ett lite urplockat föräldrahem att vara i över jul. Lite ovant att bara ha pyttelite internet och ingen tv. Det blev lite gammelvärldens kvällar. Elda brasa och sitta på varsin stol och prata.

Efter en sån där dag då vi farit emellan med sladdar, kläder, borrmaskin och annat. En dag som helt gått i stökandets tecken kom maken dit för kanske fjärde gången samma dag. Då säger svärfar ”Jaha, vad har du gjort idag då?” Det tänker jag på när jag läser i Aftonbladets nätupplaga att man i Kina lagstiftat om straff för barn som inte besöker sina föräldrar. Frågar man svärfar var det nog väldigt länge sedan han hade besök.

En mindre bra att ha sak som kom med från Jämtland var en jobbig förkylning. Jag är inte så sjuk om man ska räkna symptom men jag känner mig tämligen eländig. Fryser och svettas, hostar och nyser. Då tar man till barnens julklapp till vilken de rimmade så fint, rimmet är stulet av Lars Vegas Trio, men i alla fall.

”Vad muntrar upp dig när du mellandagsdeppar?
Ja, inte är det badpeppar.”

Ingefärsbad och ingefärste, kanske hjälper det. Vad vet man.

10 kommentarer

  1. Nu vet jag inte hur ”juligt lagd” du är, men i ditt fall kan man verkligen konstatera att du har varit med om en alternativ julvariant.
    Hoppas nu att det blir lugnare för dig och att du blir av med din förkylning lagom till nyårsafton.

  2. Åkte du till Jämtland för att skaffa en förkylning? Den kunde du fått på närmsta shoppingställe. Kram

  3. Den där förkylningen kunde du ju lämnat kvar när du for..men de kan vara envetna de där😉
    Hoppas det går över till nyårsafton iallafall.

    Ha en trevlig kväll nu..!🙂

  4. Inte skulle du få en förkylning som straff när du nu varit så snäll och ställt upp på svärfar. Kanske kan en del alkohol under nyår ta död på värsta virusarna
    God fortsättning på helgerna!

  5. Kan inte annat än småle åt det du skrev om din svärfar. Jag vet inte hur många gånger vi får höra när vi jobbar på natten att brukarna inte fått någon mat på hela dagen och att jag är deras dotter som måste gå och lägga mig eftersom jag ska upp tidigt.
    Hoppas den där dumma förkylningen lämnar dig snart så att du blir pigg igen.
    Krya-på-dig-kramar!

  6. Ni måste vara helt slut av detta flyttande. Menar förståss inte bara kroppsligt och sen när du säger att ni sitter där lite på gammalt vis på var sin stol så ser jag det framför mig.

  7. Jag önskar jag kunde få min mamma installerad också…

    Krya på dig!

  8. irrhönan

    Jämtarna är säkert tacksamma över att du tog med dig förkylningen…😉
    Hoppas det är en mindre envis variant, och att du frisknar till snart.

  9. Ajdå, det blev en annorlunda jul alltså… det förpliktar med gamla föräldrar… jag har inte haft några på 30 år så jag har glömt sånt… Krya på dej nu!
    Kry

  10. Skogsnuvan

    En rejäl kram från gubben, en rejäl hutt och en gammal åsanissefilm kanske kunde muntra upp mig. Önskar dig ett Gott Nytt År och hoppas förkylningen går över väldigt fort

Kommentera

