Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

På allmän(?) begäran

Varning dammsugarrecension!

Näe, jag kommer faktiskt inte på något negativt med dammsugaren. Kanske är det för att jag visste rätt väl hur den skulle funka eftersom den är dotterns ursprungligen. Hos dem gick det inte. Hon kunde konstatera att hunden blev vansinnig och att det var lika jobbigt att gå med honom, timslånga promenader, så fort det behövde dammsugas som att faktiskt dammsuga. Katterna där tog den inte lika bra som hans kattslig höghet här. Det är det negativa, har man djur vet man inte hur de reagerar. Den jobbar också rätt långsamt. I vårt hus är det öppet mellan kök, hall och vardagsrum så jag stänger för i resten när jag skickar ut den. Vi kommer att dammsuga ibland även i fortsättningen. Den kommer inte åt under min låga kökssoffa, den har besvär om det ligger sladdar på golvet, den fixar inte så bra om köksstolarna står på golvet. Den verkar inte fixa högre trösklar. Vill man kan man ju lyfta in den i rum för rum, såklart och låta den jobba så men som sagt mitt hopp och min förväntning var att lösa problemet daglig dammsugning i kök och hall som katten är orsak till att det känns som ett måste för att det inte ska vara läbbigt. Den måste också tömmas efter varje snurr, i alla fall hos oss som har en katt som sprätter runt både mat och kattsand, trots en kattlåda som skulle hjälpa mot det… Vi har också en katt med en magnifik päls, tyvärr är han mycket för att dela med sig av den där pälsen så allt är ludet hela tiden, hur man än försöker fånga honom för en borststund i soffan varje kväll.

Kort sagt, den är underbart bra till att ta det värsta på de värsta ställena. Den fixar katthår, kattsand och kattens utspridda hårda knortar (hårdmaten alltså). Jag tror att det kommer att veckostädas (typ) i alla fall men det är betydligt bättre under tiden. Den är tillräckligt bra för att det ska kännas ok att ta fram moppen och torka golvet efter den. Man ska nog inte ha förväntningen att den för alltid löser alla städproblem men jag är nöjd med att kunna gå på golvet utan grus och kattsand på fötterna. Kort sagt, jag gillar den, den funkar bra. Hoppas att Inga känner att hon fått svar.

5 kommentarer

  1. Gun

    Det låter som den är väldigt bra, men vi behöver nog ingen, om vi inte skaffar katt eller hund då förstås.

    • frunatmaken

      Jag tror nog att du har rätt. Utan katt hade den varit ganska onödig.

  2. Suger den upp kalla makaroner?

    • frunatmaken

      Jag har inte provat men den går hem till laddningsstationen när den är trött.

  3. Ha ha…kan inte låta bli att skratta åt Annes kalla makaroner! Kan det bli ett återkommande bekymmer.

    Stort tack i alla fall för recensionen av dammsugaren! Jag har en känsla av att det med den som grund kommer att bli en sån apparat här. Vi har ju helt öppet mellan kök, vardagsrum, allrum och hall så den borde fixa en del städbekymmer i alla fall. Fast jag inser att under köksstolarna kommer den inte och inte heller under ett par skåp eller under bokhyllan och inte över sladdtjylsan under teven.

Lämna en kommentar