Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Trafikkaos och julmat

Trafikkaos på E4 och E6 ”Diskutera och rösta”, så står det på en av de större kvällstidningarna på nätet. Jag ids inte vare sig diskutera eller ens rösta. Om sanningen ska fram ids jag inte en kolla vad man kan rösta om när det gäller trafikkaos. Omröstning om huruvida där är för mycket snö? För många bilar? För kallt? Jag vet som sagt inte.

Långa listan med julmatsinköp är oinhandlad. Det äventyret ska jag försöka få med mig maken på. Han låter inte helt entusiastiska men det kan jag säga att ska jag bära hem det själv kommer jag att ha armar som en orangutang och obehindrat kunna klia mig i hålfoten utan att behöva böja på knäna. Här fuskar vi så det står härliga till med julmat och kakor. Lilla kondiset ska besökas i morgon för en lagom dosis julkakor till svärfar. Skulle jag baka själv blir de flesta recept en bortåt 60 stycken. Ska man ha lite variation på det har man osannolika mängder som sen undertecknat känner sig tvungen att trycka i sig för att de inte ska förfaras. Behöver jag det? Knappast. Någon snabb sillvariant ska jag fixa men skinkan får bli en färdigkokt, sylta är det knappt någon som äter och storverket hemgjord leverpastej blir det ett annat år. Får jag lite prinskorv och äggstanning med svampstuvning exakt som mamma gjorde den är jag nöjd.

Sen kommer juldagsfrukostens specialare. Ingen risalamalta eller dylikt för mig på julbord. Då är man ändå så mätt att en knäck och lite choklad är mer än nog som efterrätt. Någon gång under julafton ska där vara gröt och skinkstut (mjukttunnbröd med julskinka, senap och äppelmos), om det vankas till frukost eller kvällsmat var inte så noga. Det beror helt och hållet på vilka som ska vara var vilka tider (skilsmässofamilj X 2). Av resterna på denna gröt fixas i stället juldagsfrukost. Risgrynspudding (klassiskt recept, inga russin eller dylika otäckheter dock) men här kommer det, där ska vara rejält med malda hasselnötter i och detta serveras med hjortronsylt och vispgrädde till frukost på juldagen. Vansinnigt gott om ni frågar mig. Lite julkonservativ är jag allt. Jag säger som mammas lärarinna också lär ha sagt, ”jag gör så för att det blir bäst så!”.

  • Publicerat i: Resa

14 kommentarer

  1. annieverse

    Låter jättegott alltihopa. Trevligt att höra också att fler än vi fuskar hejvilt med julmaten.

  2. TT

    Rätt inställning till jul och julmat… håller med totalt.
    Svärmors svampomelett slog allt, får se vad man kan tota ihop själv.
    Och framför allt, inga russin!

  3. Gun

    Man måste ju fuska, annars blir det för mycket att göra. Fast bakar lite gör jag. Och knäck, bara för att de andra vill ha.

  4. ullebengtsson

    Är det där att fuska?!

  5. Låter som en fantastisk plan – hjälpmedel där det behövs och slopa allt som ingen ändå är överförtjust i!! Bra där!

  6. Mina ungomar vill åka bil dessa dagar, mitt hjärta brister snart av oro.

  7. Vi firar traditionellt, men inte överdrivet. Blir ganska många på julafton, för sånt gillar vi. Skilda, ingifta… alla är vi vänner. Lite knytis också, himla bra.

    Trafiken oroar, vill inte att någon människa ska behöva befinna sig på ”fel plats” under julen!

    Jag vill passa på att önska en riktigt GOD JUL!

  8. Svampomelett är jag inte van vid men så gott detär.

  9. Det låter onekligen som att ”det blir bäst så” …

    God Jul … fast nu är jag lite tidigt ute. Det är ju faktist bara dan före dan före dan …

    Kram!

  10. Vi gjorde så för cirka 10 år sedan…alltså reducerade antalet maträtter som ingen ändå orkade äta på julbordet. Sen kom vi överens om att det mesta som vi hade kunde vara hel och halvfabrikat. Ingen av oss var villig att stå i köket hela december för att julaftonen skulle bli hemlagad. Ingen av oss har ångrat det. Vi är mer avslappnade och mindre illamående nuförtiden ;D

  11. Lyssnar ofta på radio när jag jobbar och blir aningen förvånad över alla pretto-martyrer där ute som anser att det MÅSTE finnas ditten och datten..”suck det är så jobbigt, men jag gör det ändå..offrar mig för familjen”
    Blää, vad blir det för jul med en massa gnällande martyrer runt om kring sig? nä, fuska på så mycket du vill med mat och städning, det är ändå inte det viktiga med julafton!

  12. Schnälla, schnälla!!!!

    Kan jag få exakta instruktioner till risgrynspuddingen!?!?

    Det låter som något som jag skulle kunna…..göravadsomhelst för!!!!

    • Om jag bara hade något exakt recept. Risgrynsgröt, ägg , lite mjölk, en gnutta socker och malda nötter så det blir gråbrunt.

  13. Ska kompletteringshandla idag, men känner det närmar sig nog nu.
    Alltid glömmer man nåt, inte kul !

    BS Det är fantastiskt ! Hela ”dropp-apparaten” hemma tar jag hellre än alla de akutresorna som varit denna hösten.
    Gott att få vara hemma !

    Sköt om dig !

    God Jul och kramar

Lämna en kommentar