Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Sex och snusk

Den verkliga nörden som läst WordPresstatistiksammanfattning ser att två av mina mest lästa inlägg 2011 är från 2010. Vad har de gemensamt? Sex, snusk och naket. WordPress rekommenderar att jag skriver mer om dessa ämnen eftersom det lockar läsare så länge efteråt i en strid ström. Det tänkte jag på i natt när jag var vaken. Jag håller på med biografin om Elise Ottesen-Jensen också, för den som inte känner till var hon en stark förkämpe för rätt till preventivmedel, till och med för rätten att berätta för varandra om preventivmedel.

Om jag nu ska följa rådet från WordPress tänkte jag där jag låg och läste om denna vår sexualupplysnings moder, vad ska jag då skriva om? Stapla ”runda” ord tror jag inte riktigt att jag klarar att göra på vare sig ett provocerande, upplysande eller upphetsande vis.

Så kom jag på det. Jag kan berätta för er om den sexualundervisning min mamma fick på sin tid. Jag gissar att ämnet inte funnits så länge men så skulle det ske. Alla flickorna i klassen samlade och den barska lärarinnan tog till orda:

Flickor,
om en karl vill bjuda er på sprit,
då är han bara ute efter en sak,
och då ska ni säga NEJ.

Så var det klart och hela klassen hade fått lärt sig det som fanns att veta av värde om det ämnet.

Jag var nästan lika kortfattad när jag behövde ta det där samtalet med mina barn. Inte för att jag minns det som ett avgörande ”det där samtalet”. Så här sa jag ungefär:

Låt ingen tvinga, hota eller övertala dig att göra något du inte vill.
Tvinga, hota eller övertala heller ingen annan att göra något de/den inte vill.
och använd kondom!

Si så där ja. Då har jag följt rådet och kommer förmodligen ha en lysande statistik även nästa år. Och håller ni bara mina goda råd i ärendet i minnet och särskilt aktar er för spriten ska det nog ordna sig med resten.

9 kommentarer

  1. Man tackar för det goda rådet, kan vara att jag fick det lite försent bara…;) hahaha

  2. Tack för tipset! Jag ska formulera några passande inlägg. Är nämligen trött på min fondtapet…

  3. Precis lagom sexualundervisning.

  4. Det var ju väldigt tydlig sexualupplysning 🙂

  5. Hihi, jag har testat det tricket med och det fungerar. Sex säljer helt enkelt.

  6. Min sexualundervisning i skolan bestod i en mycket praktisk genomgång av olika delar och ett avslutande ”…och sån´t skall ni inte hålla på med”.
    Dottern har noterat på sin blogg att trenden har vänt lite vintertid när det gäller sökorden. Hos henne är just nu ”inkubationstid vinterkräksjukan” på första plats. Inte lika upphetsande precis…:)

  7. Kort och koncist!!! Strålande!

  8. Du går i Ottesen-Jensens fotspår. Fint! Fint som snus.

  9. Den lärarinnan hade fattat vad flickorna behövde lära sig. Hon visste förstås att allt det andra hade de redan kläm på.

Kommentera

